Politiforbundet er klar til kongres

Fredag mødes 170 delegerede fra Politiforbundet i Aalborg Kongres- og kulturcenter. I tre dage skal de diskutere politiets situation – samt udstikke kursen for fremtidens politi.
  25/4/2017

Kongressen kan følges på Politiforbundets hjemmeside og sociale medier.

Det bliver en kongres med overskriften:
Et stærkt fagligt fællesskab.

Men det bliver også en kongres i krisens tegn, og med afsæt i fire år, som har forandret og presset politiet i bund og mere til.

- Over det hele svæver der selvfølgelig temaet: Hvordan får vi politiet løftet ud af krisen? Vi skal have en plan, som rækker længere end næste lappeløsning og udsalg til private udbydere. Den plan skal komme fra politifolkene selv, og fra os. Det viser de senere års omgang med politiet fra toppen. Forståelsen for politiets rolle, samfundets udfordringer og hele det proaktive arbejde med tryghed og troværdighed, har ikke haft det for godt, fortæller forbundsformand, Claus Oxfeldt.

Han hæfter sig ved, at kongressen finder sted på et tidspunkt, hvor op mod halvdelen af politifolkene i beredskabet overvejer at søge væk fra politiet, og hvor hver femte allerede sender ansøgninger ud.

- Det var utænkeligt for bare fire år siden, sidst da vi holdt kongres. Beredskabet er de politifolk, som rykker ud lokalt, når borgerne kalder, og som er rygraden i hele politiet. Det er typisk de yngre politifolk, som skal ud og udleve drenge- og pigedrømmen, og brænder for at hjælpe og lave politiarbejde. Når de kører sur i det, så kan det næsten ikke blive værre eller mere dystert. Når beredskabet og den lokale efterforskning fungerer, så fungerer de øvrige afdelinger også. Så opbygges tilliden og hele det fundament, alle andre skal stå på, siger Claus Oxfeldt.

Han henviser til, at udregninger viser, at der er stadig færre i netop beredskabet og til lokal opgaveløsning. Måske blot 5.000-6.000 ud af 10.600 politifolk. Det er flere tusinde færre end for blot få år siden, og derfor vil historier om politisvigt og forråelse også præge medierne i stigende grad. For politiet kommer ikke lokalt, de efterforsker ikke lokalt.

- Hvordan skulle de kunne det?, spørger forbundsformanden og henviser til de stadig færre timer.

Han fortsætter:
- Politiet er kommet for langt væk fra borgerne og den tryghed de har brug for. Det er bare sket, uden at politikere eller borgere er blevet oplyst om det. Alt er stort set ændret fra oven. Det skal løses, og det kommer til at præge kongressen. Det bliver politiets sandhed og samfundets udfordringer. Også dem som alle andre ikke ser eller hører om.

Politiforbundets kongres åbner fredag klokken 10.00 og vil i de første timer byde på taler fra forbundsformanden, justitsministeren og rigspolitichefen.

Følg med på www.politiforbundet.dk og www.facebook.com/politiforbundet