DNA-register, vejpoliti og debat om en bedre verden

Hvis du har været så heldig at holde fri i julen, har du forhåbentligt haft mere travlt med at hygge med familien og spise god julemad end med at følge med i, hvad der er blevet sagt og skrevet i medierne om politiet. Men her kommer et resumé til jer, der gerne vil opdateres.
  3/1/2018

Dansk Folkeparti var fremme med hele to forslag i løbet af julen, som vil have indflydelse på dansk politi, hvis de vedtages.

Det ene forslag – et landsdækkende DNA-register med samtlige borgeres DNA-profiler – bifalder Politiforbundet.
Forslaget blev fremsat af Dansk Folkeparti i forbindelse med, at Fyns Politi har funder DNA-materiale på en sten, der er blevet kastet ned fra en motorvejsbro.

- I sagen om stenkasteren fra Fyn, ville man formentlig kunnet have bremset den person, som politiet nu har en dna-profil på, hvis man havde haft et register. Jeg ser ikke rigtig nogle store ulemper ved et sådant register, udtalte partiets retsordfører Peter Kofod Poulsen til dr.dk den 25. december.
Dansk Folkeparti har tidligere plæderet for en landsdækkende DNA-register.

En hjælp for politiet
Forbundsformand Claus Oxfeldt blev i juledagene interviewet om sin holdning til et sådant register. Han sagde blandt andet:

- Det kan være en stor hjælp for politiet at have et centralt dna-register, så derfor anbefaler jeg det. Man ville meget, meget hurtigt kunne få lokaliseret nogle personer, hvis man havde et sådan register. Der er også hensynet til uskyldigt mistænkte. Det kan være en brutal oplevelse, så hvis man kan undgå det ved at have mulighed for at udtrække dna, så bør man også bruge det, udtalte Claus Oxfeldt til tv2.dk.

Den udtalelse betød, at forbundsformanden resten af julen fik ”kærligheden at føle” på sin Twitter-profil. Personer, der er uenige i, at et DNA-register er en god idé, gav deres mening til kende i til tider meget hårde vendinger.

- Det kan til stadighed overraske mig, hvor brutal tonen ofte er på de sociale medier. At man hellere går efter manden end bolden. Det ryster mig faktisk lidt, siger Claus Oxfeldt.

Et landsdækkende DNA-register kommer nok ikke til at se dagens lys foreløbig. I hvert fald er et klart flertal i Folketinget, bestående af Venstre, Konservative, Radikale Venstre, SF, Socialdemokraterne og Enhedslisten, imod.

Læs artiklen her.

Nej tak til et vejpoliti
Det næste forslag, som Dansk Folkeparti luftede i juleferien, var, at der skal oprettes et vejpoliti, som skal føre kontrol med trafikken.

Selvom antallet af trafikdræbte daler, er der stadig alt for mange, som dør på vejene, mener partiet, der ikke går ind for, at der bruges veluddannede politifolk til at vinke folk ind til siden ved færdselsforseelser. Det skal i stedet gøres af en særlig enhed med en kort uddannelse i færdselsloven.

Forslaget fik en kold skulder fra forbundsformand Claus Oxfeldt:

- I Norden er vi berømte for at have et enhedspoliti, der gør, at vi kan sætte hele vores politistyrke ind under store begivenheder. Det gør os meget mere fleksible. Færdselskontrol er en helt speciel arbejdsform, der kræver specielle ressourcer, og det kan man ikke bare lære på en kort uddannelse. Det kræver viden og erfaring - og ikke mindst et kendskab i magtanvendelse ved anholdelser af for eksempel spiritusbilister, udtalte Claus Oxfeldt til tv2-dk.

Socialdemokratiet bakker op om forslaget om et vejpoliti.

Se indslagene her.

Husk at være venlig i 2018
Inden året randt ud og blev til 2018, handlede det over flere morgener på P1 om, hvordan man gør verden til et bedre sted.
Forbundsformand Claus Oxfeldt var den 30. december inviteret i studiet som paneldeltager. Emnet var høflighed.

- Jeg mener helt klart, at det er personligt ansvar at være med til at gøre verden til et bedre sted. Det kan man blandt andet gøre ved bevidst at tænke høflighed og venlighed ind i sine handlinger. Have tillid til, at det menneske, der står over for dig, vil dig det bedste, hjælpe kvinden med barnevognen ind i bussen og tage hensyn i trafikken. Desværre har vi alle så travlt i dag, at vi ikke giver tid til venlighed, sagde Claus Oxfeldt blandt andet.

Hør indslaget her (fra kl. 9.19)