Politifolk bakker op ude i landet

Her ses foreningsformand i Nordjylland Poul Buus til demonstration ved KL topmødet i Aalborg.
Med et varsel om konflikt fra de offentligt ansattes organisationer og lockout fra arbejdsgiveren, er der lagt op til en historisk storkonflikt i Danmark, der vil lamme hele den offentlige sektor. Politiforbundet har udtaget cirka 10 procent af de overenskomstansatte medlemmer, da polititjenestemænd ikke må strejke. Netop på grund af frustrationer og skuffelser over arbejdsgiverens manglende respekt, bakker Politiforbundets medlemmer op om Politiforbundets konfliktvarsel.
  9/3/2018

Af Stine Svarre Gaardhøj

Politifolk bakker op, og de er klar til at kæmpe og vise sympati for de kolleger, der rammes af strejke eller lockout, i kampen for at få en reallønsfremgang. Det er den melding, Politiforbundet får fra foreningsformændene rundt omkring i landet. Medlemmerne er dog frustrerede over den arrogance og manglende respekt, de synes, de møder hos modparten – altså hos arbejdsgiverne.

Foreningsformændene oplever, at medlemmer naturligt nok har mange spørgsmål om, hvordan man skal forholde sig under en konflikt og en lockout. Men også spørgsmål omkring tal og teknik i de forhandlinger, der har været i gang mellem Moderniseringsstyrelsen og CFU. Men meldingen fra de foreningsformænd, Politiforbundet har talt med i Nordjylland, Sydsjælland og Lolland-Falster, Nordsjælland og Sydøstjyllands politiforeninger, er, at sammenholdet og solidariteten er stærk.

Næste gang kan det være os

Sammenholdet de faglige organisationer imellem og på tværs af faggrupper, er også vigtigt. Det har de netop vist i Nordjylland, hvor 14 faglige organisationer på tværs af stat, kommune og region gik sammen om at vise deres utilfredshed med sammenbruddet i forhandlingerne. Der var således både kampgejst og røde faner foran Aalborg Kongres og Kulturcenter, da fagforeningerne kunne byde landets kommunale politikere samt ministre og partiformænd velkommen til KL’s topmøde torsdag den 8. marts.

Nordjyllands Politiforening var med til den fælles demonstration.

- Jeg håber, at dette var det første af flere arrangementer, vi får lejlighed til at deltage i sammen med de andre mange offentligt ansatte. Denne gang er det måske ikke Politiforbundets medlemmers pause eller arbejdstidsaftale, som vores arbejdsgiver er ude efter, men kun vores løn. Men næste gang kan det sagtens være os og vores vilkår, der skal møde sparekniven, siger foreningsformand i Nordjylland, Poul Buus.

Vigtigt at sige fra

Poul Buus peger på, at politifolk er mere værd, end det arbejdsgiverne har tilbudt i lønstigning, og derfor mener han, det er vigtigt at sige fra.

- Vi er mere værd end blot en nulløsning på lønudviklingen, eller som modparten forslår en tilbagegang i købekraften.

Føler sig nedgjort

Carsten Weber Hansen foreningsformand for Sydøstjyllands Politiforening, John Hansen foreningsformand for Sydsjællands og Lolland-Falsters Politiforening samt Lars Jensen i Nordsjælland fortæller alle, at de oplever, at medlemmerne er frustrerede over situationen, og de synes, at innovationsminister Sophie Løhde nedgør hele den offentlige sektor.

- Jeg oplever en stor opbakning til budskabet om, at vi står sammen, og at mange er klar til at bakke op både på sociale medier, men også ved at deltage i andre slags aktiviteter som for eksempel en demonstration i København, siger Carsten Weber Hansen.