Studerende

Er du studerende, så kan du finde mere information her på siden.

Godt at vide som politiaspirant

Politiets grunduddannelse varer to år og fire måneder (pr. 1. august 2018) og er opbygget af tre semestre.

Semester 1. Skolemodul (11 måneder):
Skolemodul, der blandt andet indeholder almen fysisk uddannelse, sagsbehandling og rapportskrivning, borgerdialog og service, politiets rolle i samfundet, studieteknik, danskundervisning, "gadekampsuddannelse" og indsættelse i grupper. Løbende test og stopprøver.

Semester 2. Praktik i en politikreds (11 måneder):
Opgaver i beredskabet, sagsbehandling og efterforskning.

Semester 3. Skolemodul (6 måneder):
 Der gås i dybden med blandt andet samfundsperspektiv, borgerdialog og service, refleksion over egen praksis samt udarbejdelse af eksamensprojekt.

Læs mere her: https://politi.dk/politiskolen.

Se filmen: Verdens bedste politi

SU under uddannelse

Som politiaspirant får du SU (Statens Uddannelsesstøtte) i de perioder, hvor du er på skole.

Da du som politiaspirant er lønnet under resten af din uddannelse, hvor du er i praktik, er der i 2011 foretaget en ændring af SU-loven vedrørende fribeløb i forbindelse med SU til politiaspiranter, som sikrer, at du som politiaspirant ikke kommer til at tjene for meget under din praktik, så du skal betale SU tilbage. Du er som politiaspirant også sikret en dispensation, hvis du overskrider dit årlige fribeløb på grund af deltagelse i særlige politiopgaver.

Selvom du er på SU i dine skoleperioder, er du fra første dag på Politiskolen ansat som tjenestemand. Det vil sige, at du har akkurat de samme rettigheder og pligter, i henhold til Tjenestemandloven, som dine kolleger i Politiet. Det har været yderst vigtigt for Politiforbundet at sikre, at politiaspiranter på SU har denne sikkerhed indbygget i deres ansættelse.

Du kan læse mere om SU: https://www.su.dk/.

Direkte under Politiforbundet

Som medlem af Politiforbundet passer du ikke bare på dig selv. Med dit medlemskab passer du også på dine kolleger og på din familie. Dit kontingent går til at spænde et sikkerhedsnet ud under dig, dine arbejdsvilkår, din sikkerhed og din faglighed. Politiforbundet er ligesom dig stolte af politifaget. Vi arbejder for at bevare politiet som en af de mest spændende, alsidige og udfordrende arbejdspladser.

Mens du er under uddannelse, er du som medlem af Politiforbundet direkte organiseret under Politiforbundet.

Du kan kontakte Politiforbundet med dine spørgsmål eller problemstillinger. Under din praktikperiode i en politikreds er du naturligvis velkommen til at søge vejledning hos den lokale tillidsrepræsentant.

Indmeldelse

Gå til forsiden og klik "Mit Politiforbund" i toppen af siden eller klik her.

Kontingent

Din betaling til Politiforbundet vil fremover være sammensat således (takst pr. 1/7-2021)

Gruppeulykke            92 kr. (Den værdi der beskattes)
Gruppeliv                     40 kr. (Den værdi der beskattes)
Politiforbundet        290 kr. (Fradragsberettiget)
I alt                               422 kroner

I de perioder, hvor du er på politiskolen og modtager SU, betaler du ikke noget til Politiforbundet, men du vil stadigvæk blive beskattet af værdien af dine gratis forsikringer. Har du tilmeldt ægtefælle og børn til gruppeulykke, vil du under dine skoleophold stadigvæk modtage en opkrævning for dem.

Læs mere om forsikringer

vagtcentral

Her kan du få et overblik over, hvilke forsikringer Politiforbundet anbefaler til sine medlemmer.

Du kan gøre det nemt for dig selv ved at tilmelde dig Betalingsservice.

Hvis du kommer til skade

Uanset om du kommer til skade på Politiskolen, eller mens du er i praktik, er det at betragte som en arbejdsskade. En tilskadekomst skal altid anmeldes til din arbejdsgiver (Rigspolitiet) via dit praktiksted eller Politiskolen. Det er dit ansvar at sikre, at det sker.

Læs mere om arbejdsskader her:

Bliv klogere på, hvordan du skal forholde dig ved en arbejdsskade.