Internationale missioner

Danske politifolk deltager i forskellige typer internationale missioner i hele verden.

Internationale missioner Afrika FN

Det internationale arbejde og politiarbejdet på tværs af nabolandene er for dansk politi noget, der bliver mere og mere af.

Der er en række fredsbevarende samt stabiliserings- og krisestyringsindsatser rundt i verden med danske politifolk. Derudover er der også korttidsudsendelser, hvor dansk politi hjælper ved store begivenheder som politiske topmøder eller store sportsbegivenheder.

Det er politisk bestemt fra Udenrigsministeriet, hvilke internationale missioner dansk politi skal deltage i.

Internationale missioner og operationer

"Danmark skal være en aktiv og loyal partner i det multilaterale samarbejde og tage medansvar for håndteringen af globale sikkerhedsudfordringer. Det er en vigtig prioritet i dansk udenrigspolitik, at Danmark skal kunne levere troværdige bidrag til internationale operationer. Danmark bidrager derfor til en lang række konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende og humanitære missioner rundt omkring i verden."

Kilde: Udenrigsministeriet

Information om sikkerhed

Alle, der skal udsendes, deltager før missionen i præmissionskurser, der har til formål at give dem en reel forståelse for den opgave, som de skal sendes ud til. Det er vigtigt, at de får et indblik i, hvordan den aktuelle situation er i det pågældende land, da det giver en forståelse for de risici, der kan være knyttet til deltagelse i missionen.

Ægtefæller deltager i kurserne, så begge har modtaget grundig information om missionen, da det sikrer, at den endelige beslutning om deltagelse træffes på et rigtigt grundlag.

Min Sidste Vilje

Før en udsendelse bedes politifolk om at udfylde og underskrive dokumentet ”Min Sidste Vilje”. Det er et dokument, hvor den enkelte på forhånd tager stilling til de spørgsmål, der måtte opstå, hvis vedkommende mister livet under missionen. Det er tænkt som en hjælp til de pårørende.

Den udsendte skal aflevere dokumentet ved udsendelse, og det opbevares af International Udstationering undervejs. Efter hjemkomsten tilbageleveres det til den tidligere udsendte.

Der opfordres til, at ”Min Sidste Vilje” udfyldes sammen med den pågældendes ægtefælle.

Politik for udsendte

Hver kreds skal udarbejde en politik, der er med til at anerkende det at ansøge internationale missioner. Det skal være medvirkende til at skabe en større interesse for arbejdet. Politikken skal derudover sikre, at de udsendte kan vende tilbage til den funktion, de forlod, så det ikke bliver en karrieremæssig hindring at deltage i internationale missioner. Politiforbundet opfordrer ligeledes kredsene til at tænke de nyerhvervede kvalifikationer med ind i det videre karriereforløb.

Hver kreds skal foruden udpege en kontaktperson, som den udsendte kan holde kontakt med undervejs.

Besøg under udsendelse

Det prioriteres, at Rigspolitiet arrangerer et eller to årlige besøg til de udsendte, hvor Politiforbundet samt Rigspolitiets psykologtjeneste deltager. Det giver et løbende indblik i arbejdet og personalets trivsel undervejs ved den pågældende mission.

Derudover prioriteres det, at den udsendte besøger sin kreds en eller flere gange under sin udsendelse. Ved et besøg på sit tjenestested skal vedkommende arrangere et trivselsmøde med sin nærmeste leder til en samtale om, hvordan det går. Her kan de udveksle nyheder, informationer og erfaringer, hvilket kan få den udsendte til stadig at føle sig som en del af dansk politi.

Psykologbistand

Alle udsendte har obligatoriske psykologsamtaler med en af Rigspolitiets psykologer før, under og efter en udsendelse. Dette er dels indført for at sikre, at der på forhånd bliver foretaget en vurdering af, om vedkommende kan klare en udsendelse og dels for at sikre, at der er fokus på den udsendtes psykiske trivsel under og efter en mission.

Før en udsendelse bliver en ansøger derfor vurderet på, om vedkommende vil kunne klare missionens krav i forhold til adfærd, holdninger, kompetencer samt psykisk robusthed.

Under udsendelsen prioriteres det, at en psykolog besøger og afholder en samtale med den udsendte, og det samme gør sig gældende ved hjemkomsten.

De obligatoriske samtaler er blevet indført efter aftale med Politiforbundet, der har stor fokus på det særlige psykiske arbejdsmiljø.

Justitsministeriet Medalje for International Tjeneste

Justitsministeriets Medalje for International Tjeneste blev nemlig tildelt for første gang ved Flagdagen den 5. september 2022 til 18 polititjenestemænd ved et arrangement i Rigspolitiet. Alle havde været udsendt for Danmark det seneste år og var traditionen tro inviteret til Flagdagen, og dermed var de også de første til at modtage medaljen.

Medaljen, der faktisk blev indstiftet allerede i 2019 af Dronning Margrethe, kan tildeles ansatte på Justitsministeriets område, som har ydet en fortjenstfuld international indsats for Danmark – eksempelvis medarbejdere, der har været udsendt til konfliktforebyggende, humanitære eller fredsbevarende missioner uden for Danmarks grænser.

Medaljen vil efterfølgende også blive tildelt ansatte, der har været udsendt i perioden fra 1. juni 2019 til den 5. september 2021.
Ansatte på Justitsministeriets område, der har været udsendt før 1. juni 2019 og efter den 1. januar 1948, kan endvidere rette henvendelse til Rigspolitiet på: koncernHR@politi.dk med henblik på at komme i betragtning til Justitsministeriets Medalje for International Tjeneste.