Et år med tildækningsforbud

Tildækningsforbuddet har et års fødselsdag, og 23 har fået en bøde. Forbundsformand i Politiforbundet, Claus Oxfeldt, glæder sig over, at det er gået godt og uproblematisk for politifolkene med en ellers svær lovgivning.

burka

På torsdag er det et år siden, at det omdiskuterede tildækningsforbud – også kendt som burkaforbuddet – trådte i kraft. I dag kunne Radio 24syv fortælle, at de ud fra en aktindsigt fra Rigspolitiet har fået oplyst, at der er blevet udstedt 23 bøder på dette år. Hvor mange af disse bøder, der skyldes burka eller niqab fremgår ikke af aktindsigten.

Forbundsformand i Politiforbundet, Claus Oxfeldt, gjorde i denne forbindelse status på et år med en ny lovgivning.

- Jeg glæder mig over, at det er forløbet uproblematisk med lovgivningen. Politiforbundets bekymring gik i sin tid på, om der var klare nok retningslinjer for, hvordan loven skulle håndhæves, og derfor bad vi Rigspolitiet om at udarbejde en grundig vejledning, fortæller han.

Det var i første omgang usikkert, hvad lovgivningen dækkede over, da det er et generelt tildækningsforbud, som blandt andet også omhandler elefanthuer og anden tildækning af ansigtet. Og som for øvrigt også kræver et skøn af, om der er et anerkendelsesværdigt formål med hovedtildækningen.

Overtrædelse af tildækningsforbuddet
  • Førstegangsovertrædelse medfører bøde på 1000 kroner.
  • Anden gang 2000 kroner.
  • Tredje gang 5000 kroner.
  • Fjerde gang 10.000.

Desuden gik en bekymring på, hvordan det ville gå, når politifolk skulle udstede bøder til personer på baggrund af deres religiøse beklædning.

- Vi var bekymrede for, om lovgivningen ville sætte vores kolleger i nogle ubehagelige konfrontationer med stærkt religiøse personer. Jeg glæder mig dog over, at der ikke har været nogle sammenstød af denne art. Og jeg kan igen kun rose mine kolleger for deres gode arbejde, siger forbundsformanden.

Dansk Folkeparti utilfredse med få sigtelser
Tidligere på sommeren kunne Berlingske Tidende berette, at der fra lovens implementering frem til 17. juni var blevet rejst 37 sigtelser for overtrædelse af forbuddet. 21 på baggrund af burka eller niqab, 16 på baggrund af andre tildækkende beklædningsgenstande.

I den forbindelse rettede Peter Skaarup fra Dansk Folkeparti kritik mod politiet, da han mener, de har taget let på lovgivningen.

Claus Oxfeldt mener, at tallet i højere grad vidner om, at danske politifolk er i stand til at vurdere, hvornår der er anledning til at udskrive en bøde. Derudover påpeger han, at politiet selvfølgelig er nødt til at prioritere benhårdt i alle de mange opgaver, som bestemt ikke er blevet færre med terrortrusler, grænsekontrol, bevogtningsopgaver og meget andet.

Ad flere omgange har Claus Oxfeldt rådet sine kolleger til at observere og søge juridisk vejledning, før de udskriver en bøde, hvis de er i tvivl, om der er tale om en overtrædelse af forbuddet.