Claus Oxfeldt stopper som forbundsformand for Politiforbundet

Efter syv år og syv måneder i formandsstolen fratræder Claus Oxfeldt sin stilling som forbundsformand for Politiforbundet. Claus Oxfeldt har valgt at tiltræde en stilling som områdechef for sikkerhed i Kriminalforsorgen Hovedstaden.

Claus Oxfeldt

Efter 35 år i dansk politi, og mere end syv et halvt år som formand for Politiforbundet med knap 12.000 medlemmer, har den 58-årige Claus Oxfeldt valgt at stoppe som forbundsformand.

- Det er selvfølgelig vemodigt efter så mange år at forlade Politiforbundet. Men jeg er glad og stolt over alle de flotte resultater, vi sammen har opnået for vores mange medlemmer, siger Claus Oxfeldt, der understreger, at det ikke var en nem beslutning.

- For halvandet år siden var jeg inde i nogle grundige overvejelser om, hvordan jeg ville bruge mine næste arbejdsår. Det har jeg nu besluttet, og jeg har fået en enestående mulighed for et nyt job, siger Claus Oxfeldt og fortsætter:

- I Kriminalforsorgen er man nu i gang med store ændringer på det sikkerhedsmæssige område. Det bliver spændende at blive en del af den proces, ligesom jeg ser frem til at samarbejde med fængselsbetjente og andre faggrupper, der jo bl.a. skal få en dagligdag til at fungere med mange forskellige indsatte.

Siden Claus Oxfeldt tiltrådte som formand efter kongressen den 1. juni 2013, har Politiforbundet sat politiet på den politiske dagsorden ved mange lejligheder.

-  Jeg synes, at det er godt politisk arbejde, at det nu er lykkedes at få overbevist politikerne om nødvendigheden af, at der løbende skal tilføres flere ressourcer til dansk politi. Tænk på, hvordan Politiforbundet nærmest blev udskammet for syv-otte år siden, når vi talte om, at der ikke var sammenhæng mellem antal hænder og mængden af opgaver.

- Jeg husker også med tilfredshed tilbage på 10 måneders hårde forhandlinger med daværende Moderniseringsstyrelse om vilkårene for politikadetterne, som ved fælles hjælp endte i en god aftale.

- Alle de mange personalemøder rundt i landet som næstformand Claus Hartmann og jeg har deltaget i gennem årene, bortset fra dette Corona-år, har været en meget stor inspirationskilde til det politiske arbejde, fortæller Claus Oxfeldt.

Claus Oxfeldt, der blev uddannet politiassistent i 1990 og har færdiggjort en diplomuddannelse i ledelse i 2012, begynder den 1. januar 2021 i sit nye job som områdechef for sikkerhed i Kriminalforsorgen Hovedstaden, som dækker København, Nordsjælland, Bornholm og Færøerne.

Claus Oxfeldt har valgt at forlade posten som formand for at give plads til nye kræfter inden Politiforbundets ordinære kongres i maj 2021. Dermed forlader han dansk politi for denne gang.