Ukraine

Politiforbundet støtter Ukraine

Politiforbundet har valgt at støtte Røde Kors’ indsats i krigen med en krone pr. medlem og sender samtidig en støtteerklæring til de ukrainske kolleger.

Ukraine støtte

- Det, der sker i Ukraine, er så trist, tragisk og forfærdeligt, at det går langt ud over vores fatteevne. Vores tanker går til det ukrainske folk og til de ukrainske kolleger, som står i en krigszone, er blevet mål i frontlinjen, og som skal frygte for deres kæres og eget liv, siger forbundsformand Heino Kegel.

Han har været i kontakt med kolleger fra den internationale mission i Ukraine og er rystet over deres beretninger om, hvad de hører fra kolleger i Ukraine.

- Vi skal gøre alt for at støtte og bakke op. Det, der går igen alle steder, er fortællingen om, hvor positivt, optimistisk og stolt det ukrainske folk er. At det er mennesker, som har taget det hårde arbejde på sig for at bygge en nyt, demokratisk, fredeligt og vestligt orienteret land op. Og at ungdommen er gået forrest og har kæmpet for en god fremtid gennem revolutioner og ved at stå fast på demokratiet. Det er en stolt, fredselskende nation under opbygning, herunder med et politi som er godt i gang med omskoling og dygtiggørelse, men som nu er under forfærdelige angreb og beskydning. Vi skal støtte på alle de måder, vi kan, siger Heino Kegel.

Dansk politi kan gøre en forskel

Ifølge forbundsformanden kan og skal dansk politi hjælpe kollegerne i Ukraine med den humanitære indsats, i det omfang det kan lade sig gøre.

Jeg har blandt andet hørt, at der er akut mangel på alt fra førstehjælpstasker, til radioer og hjelme. Udstyr kan hjælpe politifolk i Ukraine med at organisere arbejdet, også i forhold til at hjælpe flygtninge og passe på borgerne. Vi har en del udstyr liggende ude i politikredsene, som vi ikke selv benytter, fordi det ikke er godkendt eller er blevet for gammelt. Tanken om, at det virkelig kan gøre en forskel for indsatsen og det humanitære, hvis vi hurtigt får det sendt ned til området, er noget vi bør agere på. Jeg vil i hvert fald opfordre til, at vi handler hurtigt, hvis det er noget, vi kan bidrage med i politiet, siger han.

Slava Ukraini - Støtteerklæring til ukrainske politifolk

Politiforbundet og danske politifolk sender støtte og opbakning til ukrainske kolleger i deres frihedskamp.

Det er med sorg og forfærdelse, at vi ser, hvordan et frit og demokratisk Ukraine bliver angrebet af russiske soldater.

I den forbindelse ønsker de danske politifolk at sende deres støtteerklæring og opbakning til de ukrainske politifolk, som står i en svær situation, og som må kæmpe for at hjælpe og skabe orden under forfærdelige tilstande, samtidig med at de skal frygte for deres familiers og deres egne liv.

I er i vores tanker og har vores fulde opbakning og støtte.

Demokrati og frihed er en menneskeret og en kamp, som alle skal bakke op om.

Vi fordømmer på det kraftigste den russiske aggressor og opfordrer samtidig russiske politifolk til tage afstand til deres regering og modarbejde krigsførelsen, samt at støtte fredsdemonstrationer og menneskerettigheder.

Oversat til ukrainsk:

Українська:

Декларація про підтримку Поліції Данії для Національної поліції України

Спілка Данської Поліції та представники Поліції Данії надсилають свою підтримку та думками з нашим українським колегам у їх боротьбі за свободу.

З сумом і жахом ми бачимо, як на вільну і демократичну Україну атакують російські солдати.

У зв’язку з цим працівники Поліції Данії хочуть заявити про однозначну підтримку українських поліцейських, які зараз опинилися в надзвичайно важкому становищі та мають забезпечити правопорядок для населення та водночас побоюючись за своє життя та життя своїх сімей. Ви в наших думках і маєте нашу повну підтримку.

Демократія і свобода - це право людини, за яке кожен повинен боротися,

Ми засуджуємо російського агресора та заохочуємо російську поліцію відмежуватися від свого уряду та працювати проти війни, а також підтримувати та сприяти правам людини та демонстраціям за мир.