Studiekreds

Studiekredsundersøgelse: Temperaturmåling af kultur og sexisme i politiet

Studiekredsarbejdet handler om at have fingeren på pulsen i politiet, at løfte den faglige fane og passe på de ansatte. Derfor udsender studiekredsudvalget en spørgeskema-undersøgelse til medlemmer omkring deres oplevelser af kulturen i politiet, samt deres ønsker om debat og bedre arbejdsmiljø. For os handler det om at blive klædt på fremover, at skabe en kultur, som alle kan se sig i, og at få det bedste arbejdsmiljø. Derfor skal vi også lytte og lære, forklarer den ansvarlige for studiekredsudvalget.

Hundevogn_udrykning

Af Nicolai Scharling

Metoo-bevægelsen og øjeblikkets mediestorme om sexisme og krænkelser har delt befolkningen, og er også blevet kaldt generationernes kamp.

- Det er virkelig svært at gennemskue, hvad der er op og ned, og hvor det fører hen. Men det er helt sikkert, at debatten er meget vigtig og tiltrængt, at der skal ske ændringer, og at der er et ”før” og ”efter”. Hvordan lærer vi af det her? Hvad skal vi lære? Og hvordan sikrer vi en god arbejdsplads, hvor alle kan føle sig trygge og ordentligt behandlet? fortæller Poul Buus, der er Politiforbundets ansvarlige for studiekredsarbejdet.

Derfor har studiekredsudvalget valgt at bruge muligheden for at sende en survey ud til flest mulige medlemmer for at få det bredest mulige indtryk af oplevelsen hos medlemmerne.

- Det rette tidspunkt er nu. Altså allerede her i efteråret. Det er vigtigt at blive klædt på med viden om, hvordan den enkelte oplever politiet som arbejdsplads. Altså også tonen og kulturen, og hvor vi skal blive skarpere til at sætte ind. Det handler ikke om at pege fingre eller anklage, men simpelthen om at komme rigtigt og bedre ud på den anden side, siger Poul Buus.

Temperaturmåling for at komme bedst videre

Han fastslår, at der ikke er tale om en medlemsundersøgelse, der skal kortlægge gamle sager, men om en temperaturmåling, der skal hjælpe til at skabe vigtige forandringer i kulturen.

- Jeg kan godt lide sammenligningen med indsatsen mod spritkørsel. Da den begyndte, blev det nærmest betragtet som fuldstændigt uhørt og krænkende at tage bilnøglerne fra folk, der havde fået noget at drikke. I dag er kulturen, at du ikke drikker og kører, og det bliver påtalt, anmeldt og stoppet. Vi kan stadig drikke og feste, vi tager bare toget eller bliver fragtet af nogen, som ikke har drukket. Sådan ser jeg også målet her. Vi skal nå et punkt, hvor vi ikke taber fællesskabet eller ikke tør tale frit, men hvor vi samtidig taler på en måde, som passer til tid og sted og viser respekt. Reelle krænkelser vil vi selvfølgelig ikke have, og de skal håndteres benhårdt og efter reglerne, men de kulturelle dårligdomme skal aflives og ændres i fællesskab, og det kræver, at vi ved, hvor skoen trykker, siger han.

Poul Buus opfordrer derfor alle medlemmer, som for får tilsendt surveyen, til at deltage.

- Vi har brug for svarene. De er anonyme, og de bliver brugt til alles bedste, påpeger han.

Poul Buus

Formand Nordjyllands Politiforening