2015 – hvor står politiet?

Jeg håber, at fokus ensidigt vil være ét sted i 2015: På at skabe de bedste rammer for de tusindvis af dygtige ansatte i politiet, som døgnet rundt i hele landet, igen og igen, gør et fantastisk og engageret stykke arbejde. Sådan skriver formand for Politiforbundet, Claus Oxfeldt, i årets sidste leder i DANSK POLITI. Læs hele lederen herunder.

15/12/2014

Nyt år, nye tanker, nye udfordringer.

Jeg har hørt et sted, at New Public Management i stigende grad bliver erklæret for en død sild i ministerierne – og tak for det.

Hvis det betyder et 2015 uden kvantitative mål i den offentlige sektor, så har alle fået en tidlig julegave.

Vi skal bruge statistik og forskning i politiarbejdet. Vi skal lade os inspirere og tænke nyt. Men med de kvantitative mål har vi alt for længe indrettet politiet til at regne baglæns. Vi har sat mål og forsøgt at indrette statistikken herefter.

Jeg glæder mig over at tiden, hvor bøde­udskrivelser skete for bødeudskrivelsernes skyld, er fortid.

Jeg glæder mig til, at bødeudskrivelser bruges præventivt og de rigtige steder.

Sådan ser jeg nemlig politiets og den offentlige sektors møde med New Public Management – som et mislykket forsøg på at indrette politiets og borgernes virkelighed efter et system, hvor der må hugges hæle og klippes tæer for at regnestykket passer. Politiet er et servicefag, en bærende søjle i demokratiet, garanten for lighed og tryghed og retssikkerhed FOR ALLE.

Det er skidt, hvis man presser modeller og økonomiske kalkuler ned over det arbejde. Når man kræver, at alt skal kunne måles, selv det umålelige. Det har betydet, at kun det målbare bliver vigtigt. Service, borgernærhed og tryghed er veget for responstider og bødekasser.

De dage er forhåbentlig forbi.

Det kan man krydse fingre for. Hvorfor holde fast i et system, som ingen med et minimum af troværdighed kan forsvare eller se logikken i? Som rammer kernen i offentlig service og velfærd i stedet for at udvikle og modernisere den.

Jeg håber, at fokus ensidigt vil være ét sted i 2015: På at skabe de bedste rammer for de tusindvis af dygtige ansatte i politiet, som døgnet rundt i hele landet, igen og igen, gør et fantastisk og engageret stykke arbejde. Som holder borgertilliden skyhøj selv i de yderste sociale afkroge af samfundet.

Det vil være mit fokus. Det vil være Politiforbundets fokus. Vi skal holde fast i, at ansatte i politiet skal holde et højt niveau, have tiden til et højt niveau, og at de skal kunne dygtiggøre sig.

Imagepleje sker gennem høj faglighed og de bedste rammer.

Danskerne er nemlig stolte af deres politi. Tag ikke fejl. Danskerne har tilgivet politiet de uhensigtsmæssigheder og skjulte prioriteringer, som er kommet under de senere års spare-øvelser og forsøg på at tilnærme sig fabriksproduktion.

Det er en kæmpe ros og tillids­erklæring til de mange ledere, menige politifolk og administrativt ansatte i politiet, som med professionalisme og empati løfter på alle fronter. I udlandet, i task forces, i lokalpoliti, beredskab og efterforskning. Som insisterer på at lave et nærværende og dygtigt arbejde, trods snævre rammer og en kommunikation øverst fra, som ikke helt flugter med det, de ser eller skal klare.

Flot og fantastisk. Tak til alle jer. I gør alle kampe værd at kæmpe. Og kæmpe, det vil vi.

For ressourcer, for arbejdsmiljø, for overenskomst, for uddannelse, for åbenhed og for et stadig højt fagligt niveau. Vi vil kæmpe for tid til faglighed i såvel den øverste ledelse, som hos den nyuddannede politibetjent. På alle niveauer er arbejdet blevet så krævende og kompliceret, at der netop skal udvikles på faglighed og tænkes nyt. Det er med til at skabe en unik og spændende arbejdsplads – men også til at presse de ansatte.

Den seneste Trivselsmåling viste desværre, at 68 procent af de ansatte har følt sig stressede af arbejdet.

Den viste heldigvis også en stor tiltro til nærmeste ledelse.

Desværre var tilliden til den øverste ledelse stærkt begrænset.

Det skal der arbejdes på. Vi skal have en tillid på tværs af politiet – fra top til bund, for alt handler om samarbejde og tillid. Derfor er netop samarbejde også temaet på de igangværende studiekredse, som vi forventer os meget af i forbundet.

Herfra skal der lyde en tak for året, der gik. For opbakning. For en helt utrolig indsats. Tak til alle ansatte i politiet som trækker læsset, om det så er politifagligt eller administrativt.

Og et velkommen til et nyt år.

Et valgår.

Hvor tryghed og velfærd vil blive store temaer.

Jeg ved, at en række centrale politikere er ved at få øjnene op for den store pris samfundet, borgerne og politiet har betalt for konstante nedskæringer i timetallet.

At 500 færre politifolk på tre år – og 200 færre bare i 2014 – koster på tryghed, forebyggelse og tillid.

Det er en pris, hverken samfundet eller vi har råd til at betale i længden.

Derfor bliver valgåret ekstra spændende. Vi vil gøre vores til at forklare politiets vilkår og betydningen af et have et politi forankret hos borgerne.

Vi vil ikke acceptere, at faget bliver talt løbende og slidsomt ned, fordi medierne kan registrere stor afstand mellem politiets egen kommunikation og borgernes oplevelser.

Vi har brug for borgerne. Vi skal fastholde deres tillid.

Debatten om politiet bliver også en debat omkring nødvendigheden af åbenhed og politisk ansvar for udviklingen.

Det er politikerne, som har sat tommeskruerne på fagligheden i de senere år – og politikerne, som ønsker styring via måltal og dokumentation.

Fremover vil vi hellere have politikere, som signalerer tillid og tør give ansvar til fagligheden i stedet.

Det er mit og Politiforbundets ønske.

Hermed ønsket om en god jul og et godt nytår til alle medlemmer.