Chikane

Bekymrende at regering opgiver forslag om bedre beskyttelse af offentligt ansatte

​​​​​​​Regeringen har valgt at opgive et tidligere fremsat beslutningsforslag, som skal afhjælpe chikane af politifolk og andre offentligt ansatte på sociale medier og via aktindsigt i personalemapper. Nu skal en ekspertgruppe i stedet arbejde videre med forslaget. – Det er en dybt beklagelig og skuffende beslutning, lyder det fra Politiforbundet.

Politi anholdelse

Af Stine Svarre Gaardhøj

Det er nu blevet gjort klart for Politiforbundet, at regeringen opgiver et tidligere fremsat beslutningsforslag, som skulle afhjælpe chikane af politifolk og øvrige medlemmer. Med forslaget skulle der sættes ind med bedre beskyttelse af polititjenestemænd, der i stigende grad er udfordrede og pressede i deres arbejde, fordi de oplever at blive hængt ud på digitale medier.

- For få måneder siden var der et flertal i Retsudvalget for at gennemføre den nødvendige lovgivning med regulering af offentlighedsloven omkring aktindsigt. Derfor er det stærkt kritisabelt og dybt beklageligt, at justitsministeren nu forhaler at fremsætte lovforslaget i det nye folketingsår, men sylter forslaget og sender det videre i en ekspertgruppe, lyder det kritisk fra Heino Kegel.

Han fortsætter:

- Jeg ved ikke, hvorfor justitsministeren har ændret mening, når Socialdemokratiet støttede forslaget i Retsudvalget i sidste valgperiode, og der stadig er flertal blandt partierne til ændringen, lyder det undrende fra forbundsformanden.

Kritisabelt at lovforslag forhales

Det har været et stigende problem gennem flere år, at politifolk bliver personligt udstillet og krænket på de sociale medier i forbindelse med, at de udfører deres arbejde. Men politifolk skal kunne gå trygt på arbejde:

- I Politiforbundet har vi arbejdet intenst for at beskytte vores medlemmer mod denne form for chikane, hvor eksempelvis sigtede eller dømte i en sag kan få oplyst politifolks personlige oplysninger ved at søge aktindsigt i deres personalemapper. Det er dybt bekymrende og meget kritisabelt, at regeringen nu forhaler lovforslaget, som skal sikre at politifolk kan gå trygt på arbejdet, siger Heino Kegel.

Det undrer forbundsformanden, at regeringen har sendt beslutningsforslaget til hjørne, når man var kommet så langt i processen i folketingsarbejdet.

- Beskyttelsen af politifolk i forhold til deling, nedgørelse, udstilling og genkendelse på digitale medier er slet ikke tidssvarende. Desuden er der alt for vidde muligheder for at forfølge, chikanere og ”hævne” sig på politifolk eksempelvis ved brug af aktindsigt, misbrug af oplysninger udleveret i forbindelse med retssager, hvor politifolk er vidner, eller andre omstændigheder, siger Heino Kegel.

Politiforbundet opfordrer regeringen til at se med alvor på situationen, så der hurtigst muligt kommer til at ske forbedringer på området.

- Den her form for chikane er noget, som påvirker politifolk dybt, blandt andet fordi den overskrider de private grænser, påvirker familien og de nærmeste, og som kan medføre sygemeldinger og ligefrem PTSD. Det opleves som uretfærdigt og en meget høj pris at betale for at passe på samfundet og stille op i svære og dramatiske situationer. Det kan vi som samfund ikke byde vores politifolk, afslutter Heino Kegel.