PET

Er du for kendt til det hér sted?

Skal du være kedelig, ansigtsløs og uden sociale medier for at kunne blive ansat i PET? Det korte svar er nej, ifølge Allan Hviid Bjerre, der er formand for Politiforeningen i PET. Men der er naturligvis nogle nuancer, du bør have med i dine overvejelser i forhold til, hvor offentligt kendt du vil være.

For kendt anonym

Af Karina Bjørnholdt
Foto: IStock, Tero Vesalainen

Selvom Politiets Efterretningstjeneste også kaldes ”den hemmelige tjeneste” i folkemunde, behøver du ikke at gå helt under radaren for at kunne gøre karriere i PET, som tæller aktionsstyrken, livvagter, observation, efterforskning og andre afdelinger.

Den myte lever ellers ret hårdnakket blandt yngre politifolk, der er bange for at ødelægge deres fremtidige karrieremuligheder, hvis de stiller sig frem i et interview eller agerer på de sociale medier.

Men formand for Politiforeningen i PET oplyser, at der faktisk ikke findes særlige regler for de ansatte i PET.

- Vi ansætter mennesker – hele mennesker. Vi nyder stor gavn af bred diversitet blandt kolleger og forskellige faggrupper, og det er altid vigtigt at have et godt og trygt bagland og at kunne være social i sin fritid – også på de sociale medier, siger han.

Allan Hviid Bjerre, formand for Politiforeningen i PET

Ingen sort/hvid ramme

Allan Hviid Bjerre er selv ansigtet på en balancegang mellem at være ansat et sted med mange fortrolige oplysninger og opgaver og stadig have en offentlig stemme – i det her tilfælde en fagpolitisk stemme. Siden januar i år har PET nemlig haft en selvstændig politiforening med en formand, som har fået lov til at tegne arbejdet udadtil og i offentligheden.

Allan Hviid Bjerre påpeger, at opgaverne i PET er mangfoldige, og derfor kan det være forskelligt fra afdeling til afdeling, hvor offentlig en person du kan være.

- I nogle afdelinger har man en rådgivende og repræsentativ rolle og er dermed også et ansigt udadtil. I andre indgår man i længerevarende opgaver, hvor vi ønsker at begrænse den kendte tilknytning til PET eller politiet af hensyn til opgaven, men også af hensyn til den ansatte. Det er derfor umuligt at sætte en sort/hvid ramme om kravene, forklarer han og uddyber:

- Ved nogle opgaver og stillinger står man ekstra stærkt, hvis man holder sig lidt neutral. Både i sin fremtoning og på de sociale medier. Det kan man jo tænke over, hvis man har en PET-agent i maven. Det bedste er jo faktisk, hvis man ikke stikker for meget ud, men ligner alle andre.

Beskytter både oplysninger og kolleger

Særligt ved ansættelse i PET kræver det dog, at man kan sikkerhedsgodkendes til det højeste niveau. I den afgørelse indgår blandt andet en vurdering af pålidelighed og troværdighed, fordi man skal kunne håndtere Danmarks mest fortrolige oplysninger, beskriver Allan Hviid Bjerre.

- Den ansattes eller ansøgerens generelle adfærd i det offentlige rum og på sociale medier kan have indflydelse på den vurdering. Det kan også have betydning, hvilke nære relationer man ellers har, og i hvilke kredse man færdes. Er en lukket gruppe på sociale medier egentlig lukket, og hvem er inviteret med?

Han forklarer, at det alt sammen handler om at minimere risici og beskytte de vigtige oplysninger, som har betydning for landets sikkerhed.

- I sidste ende handler det også om at beskytte de kolleger, som i det daglige håndterer oplysningerne. Vi vil nemlig rigtig gerne passe godt på begge dele, fastslår han.

Allan Hviid Bjerre

Formand Politiforeningen PET