Forbundsformand Heino Kegel: Tak for 2022 – stort ønske om at sætte fagligheden fri i 2023

​​​​​​​Tak til alle medlemmer for endnu engang at have ydet en kæmpe indsat for dansk politi og for hele samfundet i 2022. Jeg er stolt af, hvad I udretter, jeres altid professionelle og dedikerede tilgang og indstilling til jeres arbejde. I gør mig stolt af at være forbundsformand for Politiforbundet. Tak til alle for et godt samarbejde i året, der er gået.

Heino Kegel

Det har ikke været noget let år. 2022 blev året, hvor vi endelig kom ud af coronaens skygge kun for kort inde i året at opleve krig i Ukraine, kombineret med energikrise og en tårnhøj inflation. Derudover oplever vi en hektisk hverdag i dansk politi, hvor der fortsat er udpræget politisk detailstyring, hovedløse og mærkelige målkrav, tavshedskultur og manglende efter- og videreuddannelse.

I Politiforbundet har vi gennem året løftet vigtige dagsordener, og vi insisterer fortsat på, at basisuddannelsen og efter- og videreuddannelse skal forbedres. Indtil videre er der en evaluering af basisuddannelsen i gang, og den kommer vi til at følge tæt, da vi helst ser, at uddannelsen indplaceres i en højere kvalifikationsramme.

Chikane af politifolk er også blevet behandlet på politisk niveau, efter Politiforbundet har beskrevet udfordringerne og bragt dem videre til justitsministeren. Senest har vi sat fokus på ytringsfriheden og vores medlemmers ret til at stå frem og fortælle om kritisable forhold. Der er behov for et opgør med den tavshedskultur, som gennemsyrer vores organisation. En temperaturmåling i fagbladet DANSK POLITI afslørede, at 62 procent af politifolkene har lyst til at ytre sig, men holder sig tilbage af frygt for at det vil få negative konsekvenser for deres karriere. Der er brug for forandring af en skadelig kultur, og den skal komme oppefra.

Presset på politiet og flere års manglende investeringer fik vi sat på dagsordenen i folketingsvalgkampen, og derfor glæder vi os over, at den nye regering har bebudet, at den offentlige sektor og fagligheden skal sættes fri. Det er der i den grad brug for i dansk politi.
Vi skal ud af den politiske detailstyring og sætte politifagligheden fri.

Forhandlinger om en ny flerårsaftale for politiet vil blive sat i gang i det nye år, og Politiforbundet har store forventninger. Der er rekrutteringsudfordringer, og Politiforbundet foreslår blandt andet, at man dropper SU’en til politistuderende og giver løn i hele skoleperioden. Det vil hjælpe her og nu, men der skal selvfølgelig flere tiltag til.

Derudover arbejder Politiforbundet for, at der laves en mere langsigtet plan for politiet, som fremtidssikrer politiets rammer og vilkår. På mange områder drives politiet faktisk fra år til år, hvor måltal og -krav indhentes sidst på året, for at alt skal passe og rammen holdes. Det handler sjældent om kvalitet, faglig udvikling eller borgerbetjening, men desværre alt for ofte om simpel talstyring. Det skal vi væk fra.

Overenskomstforhandlingerne på det private område kommer vi til at følge med stor opmærksomhed i 2023, da resultatet kommer til at få betydning for vores krav til overenskomsten i 2024.

Tak for indsatsen i året der gik.
Med ønsket om en glædelig jul og godt nytår til dig og din familie.

Bedste hilsner
Heino Kegel, forbundsformand