PRESSET POLITI

Forbundsformand: Politiet er presset på ressourcer, og det kræver investeringer

Onsdag aften sender TV2 en dokumentar under overskriften ”Hvor er politiet?”. Den stiller skarpt på, hvordan politiet bruger dets tid og ressourcer. En række politifolk, en politiforsker samt Politiforbundet stiller i dokumentaren spørgsmål ved, om samfundet egentlig får det politi, det fortjener? Eller om politiet er kommet for langt væk fra kerneopgaverne, og i stedet er blevet politikernes forlængede arm? Forbundsformand Heino Kegel er ikke i tvivl: Politiet er blevet alt for politisk detailstyret.

Grænse-dette

- Spørgsmålet ”Hvor er politiet” er relevant at stille, da udsendelsen desværre viser, at det ikke er alle borgere, der får den service, som politiet gerne vil yde, lyder det fra forbundsformand Heino Kegel.

Han forklarer, at politiets vigtigste opgave er at være borgernes politi.

- Det skulle helst være sådan, at politiet kom hver gang, en borger havde brug for det. Sådan ser realiteterne desværre ikke altid ud. Jeg er dybt bekymret over udviklingen med den politiske detailstyring, som har præget politiets arbejde gennem mange år. Vi oplever blandt andet, at Christiansborg dikterer en masse ”skal-opgaver” helt ned i detaljen i stedet for at lade politifagligheden råde, lyder det fra forbundsformanden.

Det har blandt andet medført, at politiet skal prioritere meget hårdt i opgaverne, og at der bruges mange ressourcer på at afvikle sagsbunker med øko-sager, arbejde efter politigaranti,  yde grænsekontrol og bevogtning.

Kan ikke få enderne til at hænge sammen

- Alle i dansk politi løber rigtig stærkt i disse år, og der drives nærmest rovdrift på kollegerne for nogenlunde at få enderne til at nå sammen i beredskaberne. Alligevel er der stadig opgaver, som politiet ikke når eller ikke altid får løst fagligt tilfredsstillende. For vi flytter rundt på et underskud af polititimer i forhold til mængden af opgaver, forklarer Heino Kegel.

Han fortsætter:
Politifolk er ikke superhelte og kan heller ikke være to steder på samme tid, så polititimerne tages et andet sted fra. Det kan være fra færdselsopgaver, fra det præventive arbejde, fra efterforskningen eller andre af politiets kerneopgaver – og det kan selvfølgelig også mærkes hos borgerne, fortæller Heino Kegel.

Han peger også på, at politiet er underlagt en lang række dokumentationskrav, som stjæler tid og tager fokus fra kerneopgaverne.

- Selvfølgelig skal politiet dokumentere sit arbejde, men der må aldrig være så ensidigt fokus på måltal og resultater, at meningen, fagligheden og medarbejderindflydelsen forsvinder. Politiet er underlagt et hav af rigide måltal og hovedløse registreringer, som dræber ethvert selvstændigt initiativ, og i sidste ende går det også ud over politifolks arbejdsglæde, lyder det.

Man skal investere mere i politiet

Det kan blandt andet ses i stigende efterforskningstider, voksende sagsbunker, hobevis af sagshenlæggelser og sager, der må ”skæres til”, så de ikke bliver for tidskrævende at løfte.

- Som jeg konstaterer i dokumentarudsendelsen, så er der forbrydere, der går fri på den konto. Det er ikke i orden. Hverken over for samfundet, borgerne eller medlemmernes faglige stolthed. Man har fra politisk side undladt at investere de nødvendige ressourcer i politiet i mange år, og vi efterlyser gang på gang en mere langsigtet plan for politiet, siger forbundsformanden og tilføjer:

- Vi vil langt hellere være borgernes politi end Christiansborgs politi. Lad nu politifolkene løse borgernære opgaver, forebygge eller fange kriminelle frem for at tilfredsstille skiftende politiske vinde eller overholde specifikke måltal, som skal se godt ud i et regneark, siger Heino Kegel.

Lapper huller i stedet for at se langsigtet

Politiforbundet kommer derfor med et klart ønske om, at udvide politistyrken betragteligt og give politifolkene mere frihed og mere indflydelse på deres eget arbejde og arbejdsliv.

- Først og fremmest har vi brug for at udvide politistyrken, så der bliver flere til at løse opgaverne. Der er også brug for mere frihed til den enkelte politikreds og til de lokale politiledelser. De skal have et reelt ledelsesrum, der gør det muligt at prioritere i opgaverne efter politifaglige skøn frem for politisk bestemte tidsfrister, nationale koncepter og rigide måltal. En del af opgøret er at komme ud af den spiral, hvor man permanent kører med en daglig drift med for få ressourcer, og efterlader store huller ét sted, når der skal lappes et andet. Eller hvor ressourcer tilkæmpes akut fra politiforlig til politiforlig, afslutter Heino Kegel.

Dokumentaren kan streames på TV2 Play og vises på TV2 onsdag aften.