Leder

DUP

Politifolk skal ikke efterlades i uvished i flere år

​​​​​​​Der er brug for et opgør med et usundt vilkår. Et vilkår som politifolk har levet med i årevis, og som har sat dem under alt for stort pres. Vi bør og skal passe bedre på vores dygtige politi og gøre op med vilkår, som gør politifolk syge af at passe deres job. Og ingen skal føle sig ladt i stikken. Sådan skriver forbundsformand Heino Kegel i sin leder i fagbladet DANSK POLITI.

Heino Kegel

Det er desværre, hvad politifolk oplever, når de i årevis venter på at få afgjort deres sager i Den Uafhængige Politiklagemyndighed og hos Statsadvokaten. I dette nummer af fagbladet stiller flere kolleger sig frem og fortæller om, hvordan det belaster dem psykisk at have en sag hængende over hovedet i lang tid. I nogle tilfælde i årevis.

Tak til kollegerne for at stille op og fortælle jeres historier om konsekvenserne, og hvad det gør ved jer at leve med uvisheden og mistanken mod jer gennem længere tid. At blive behandlet som skyldige indtil andet er bevist og frygten for at miste jobbet. Det er bekymrende læsning og noget, som ikke kan fortsætte på samme måde.

Derfor foreslår vi i Politiforbundet, at der fra politisk side indføres tidsfrister for behandlingen af vores medlemmers sager i klage- og retssystemet. I lighed med de frister, som politi, anklagemyndighed og domstole i dag er pålagt i sager, der omhandler vold, voldtægt og våben. Det bør være samme retsprincipper som gælder for politifolk.
Heino Kegel, forbundsformand

Jeg mener ikke, vi som samfund kan være bekendt at lade politifolk vente i årevis på, at deres DUP-sager bliver endeligt afgjorte. Selvfølgelig gælder der særlige vilkår for politifolk, og det er en del af jobbet at blive undersøgt og set efter i kortene, fordi politiet har et magtmonopol. Det er et vilkår, som kommer med jobbet. Det ved alle i politiet. Men når politifolk står i en situation, hvor de har fået en klagesag eller en straffesag som følge af politijobbet, fordi de er sendt ud for at løse alle tænkelige og tilspidsede situationer for samfundet, så skal deres sager også behandles inden for en rimelig tidsramme. Det sker ikke i dag.

Dér, hvor vi som fagforening for alvor bliver bekymrede, er, når det går ud over kollegernes arbejdsmiljø og mentale helbred. Kan det virkelig passe, at vi lader politifolk hænge til tørre i årevis, hvor de ikke ved, om de er købt eller solgt? Svaret giver nærmest sig selv. Det er på tide at gøre op med fortællingen om, at politifolk skal kunne tåle alt, og at et vilkår er et vilkår. Vilkår er aldrig vilkår, hvis de skader arbejdsmiljø, faglighed og stiller politifolk ringere end resten af samfundet. Vilkår er aldrig vilkår, hvis de er usunde for de ansatte.

Tidsfrister for behandling af sager i DUP

Der skal passes bedre på politiet, da politifolk skal tåle mere end de fleste andre faggrupper og tilmed stå til ansvar hele tiden. Vores medlemmer konfronteres dagligt med voldsomme oplevelser, samtidig med at de skal finde sig i at blive filmet, råbt ad, truet og klaget over og derefter blive trukket igennem et klagesystem. Politifolk betaler i forvejen en ofte alt for høj menneskelig pris ved at stille op, hvor andre trækker sig.

Så skal vi som samfund også behandle dem ordentligt. For hvad bliver ellers konsekvensen? Får vi et handlingslammet politi, som undlader at udføre deres arbejde af frygt for at have en sag i DUP hængende over hovedet? Det kan ingen være tjent med.

Heldigvis lyder meldingen fra flere af de adspurgte retsordførere, at de er enige med Politiforbundet i, at politifolk skal have en hurtigere afklaring på deres klagesager eller strafferetlige undersøgelser. De melder sig klar til at se på, om der skal tilføres flere midler til Den Uafhængige Politiklagemyndighed. Tak for det. Vi holder dog også fast i, at der også bør sikres nogle frister for, hvor længe vores medlemmers sager kan være under behandling.

Et andet område, hvor Politiforbundet også på det seneste har haft brug for at råbe vagt i gevær, er omkring regeringens planer om at afskaffe store bededag. Det har vi gjort sammen med den samlede fagbevægelse, da vi ser det som et brud på den danske aftalemodel. Med regeringens forslag om at afskaffe store bededag som helligdag, har den gjort op med noget, som plejer at blive aftalt mellem arbejdsmarkedets parter.

Bedre balance mellem arbejde og fritid

I Politiforbundet mener vi, det er den forkerte måde at løse samfundsmæssige udfordringer på. Vi har i mange år kæmpet for, at vores medlemmer kan få en bedre balance mellem arbejde og fritid, hvilket også de seneste års trivselsmålinger viser, at der er et stort behov for. Men det kommer ikke af sig selv.

Med afskaffelsen af store bededag stjæler regeringen af kollegernes kostbare fritid sammen med familien. De tyvstjæler af kollegernes behov for at restituere sig oven på travle arbejdsdage, hvor de løber alt, alt for stærkt. Regeringen viser med det her forslag, at den er mere optaget af at få mere arbejde ud af folk, end af hvordan vi egentlig har det. Det er uacceptabelt. Især set i lyset af, at politiet lige nu skubber et rekordstort antal overarbejdstimer foran sig. Politifolk har IKKE brug for at arbejde mere. Tværtimod.

Tingene hænger ikke sammen, og der skal laves en langsigtet og holdbar plan, som tager højde for manglende ressourcer og forbedringer af arbejdsmiljø. Det håber jeg, at politikerne indser og får øjnene op for, når de om kort tid skal til at forhandle en ny flerårsaftale for politiet.

Lad os nu gøre op med de usunde vilkår og vanetænkningen og gøre, hvad der er bedst på lang sigt.

For politiet og for politifolkenes arbejdsmiljø.