Nyhed

Politiforbundet: Vi skal værne om politifolks retsstilling og om borgernes tillid

I en dokumentar på DR1 er en række politifolk fra Sydøstjyllands Politi under anklage for at have misbrugt deres magtbeføjelser. Flere af forholdene undersøges nu af Den Uafhængige Politiklagemyndighed. Politiforbundet hverken kan eller vil kommentere på verserende sager.

Patruljevogn

Helt generelt lyder det dog fra forbundsformand Heino Kegel:

- Enhver klagesag, der måtte indbefatte politiet, hører til i Den Uafhængige Politianklagemyndighed. Og ingen andre steder. Den Uafhængige Politiklagemyndighed må afgøre, om der er gjort noget forkert eller ej. Det har jeg fuld tiltro til, at de er de rigtige til at vurdere. Der skal være en fair retsstilling for mine medlemmer ligesom for alle andre, siger forbundsformand Heino Kegel.

Forbundsformanden ønsker dog også at pointere, at politifolk – ligesom alle andre borgere – har en retstilling, som også skal værnes om.

- Politiet skal følge regler og lovgivning. Alt andet er uacceptabelt. Det skal der ikke herske tvivl om. Der skal også være gennemsigtighed omkring offentlige myndigheder. Politiet er afhængige af borgernes tillid – det er en del af samfundskontrakten – og det er noget, politiet værner stærkt om, siger han.