Politiforbundets formand: - Jeg er dybt skuffet på medlemmernes vegne

Statsminister Mette Frederiksen (S) meldte lørdag ud, hvilke faggrupper, som regeringen vil prioritere ved de kommende trepartsforhandlinger om lønløft i den offentlige sektor. Politifolk er ikke iblandt de fire udvalgte grupper. – Jeg er meget skuffet over, at vi ikke er med, siger Heino Kegel, formand for Politiforbundet.

Heino Kegel

Regeringen vil give lønstigninger på i gennemsnit 2.500 kroner om måneden til fire udvalgte grupper i det offentlige. Der er specifikt tale om social- og sundhedsassistenter og -hjælpere, sygeplejersker, pædagoger og ansatte i kriminalforsorgen. Det meldte statsminister Mette Frederiksen ud lørdag aften til TV2.

Udmeldingen vækker skuffelse og ærgrelse i Politiforbundet.
- Vi er meget skuffede over, at vi ikke er med. Politiet har også rekrutterings- og fastholdelsesudfordringer. Det har vi haft i 2022, og det er fortsat ind i 2023, siger Heino Kegel, formand for Politiforbundet.

Kæmpe overarbejdspukkel

Han tilføjer, at politiets vanskelige arbejdsvilkår i sig selv er et argument for, at politifolk burde komme i betragtning til det særlige lønløft.

- Politifolk løber stærkt som aldrig før. Der er alt for få politifolk til at løse alt for mange opgaver. Tallene taler deres eget tydelige sprog. Mine medlemmer har i øjeblikket over to millioner timer opsparet i tilgodehavende frihed. Der drives rovdrift på dem for at få enderne til at nå sammen, og det kan de – og deres familier – ikke blive ved med at holde til. Vi skal være flere politifolk. Men det forudsætter, at arbejdsvilkårene – herunder lønnen – er tilstrækkelig attraktiv til, at vi kan fastholde vores nuværende dygtige kolleger og rekruttere politistuderende fremadrettet, fastslår Heino Kegel.

Utidig udmelding

Forbundsformanden stiller sig i det hele taget undrende over for regeringens udmelding.
- Jeg synes, den er utidig. At sætte navn på fire faggrupper, inden trepartsforhandlingerne overhovedet er begyndt, kan kun medvirke til intern splid mellem faggrupperne. Det er direkte uklædeligt fra regeringens side, mener Heino Kegel.

Han pointerer, at Politiforbundet ikke ønsker at medvirke til at spille forskellige offentlige faggrupper ud mod hinanden.
- Men i Politiforbundet fortsætter vi naturligvis med at kæmpe for, at vores medlemmer får den løn, de fortjener, og som står mål med den store samfundsopgave, de løfter. Det gør den ikke i dag, slutter forbundsformanden.