Skriv under: Bevar store bededag!

​​​​​​​Regeringen vil afskaffe store bededag. Men livet er andet end arbejde og regneark. Store bededag er vores fælles fridag, hvor vi kan slappe af eller være sammen med vores familie og venner. Sådan skal det også være fremover i Danmark. Skriv under og hjælp med at sende et klart budskab til regeringen!

Bevar store bededag

Politiforbundet bakker fuldt op om kritikken af afskaffelse af store bededag.

Det er helt utilstedeligt og et brud på de aftaler, der er blevet forhandlet hjem i overenskomsten – det et brud på den danske model, og det kan vi selvfølgelig ikke acceptere. Politiforbundet arbejder for at opnå bedre balance mellem arbejde og privatliv i en presset hverdag, og med afskaffelse af en helligdag fjerner regeringen også muligheden for en fridag med familien. Det er den helt forkerte vej at gå, lyder det fra forbundsformand Heino Kegel.

Derfor opfordrer Politiforbundet og en samlet fagbevægelse til at sende en klar besked til regeringen ved at skrive under på www.bevarstorebededag.dk

Faktaboks om afskaffelse af store bededag

Hvad betyder forslaget om at afskaffe store bededag for en polititjenestemand?

• Arbejdstidsnormen hæves 7,4 timer årligt. Alle Politiforbundets medlemmer vil miste en fridag og skal arbejde en dag ekstra om året.
  • Er man vant til at arbejde i treholdsskift og dermed arbejde på en helligdag som store bededag, så mister man tillægget, som helligdagen ville have givet. Helligdagstillægget er 25 procent af lønnen og svarer til cirka 400 kr.
  • Ifølge forslaget skal der ydes en lønkompensation på 0,45 procent.
  • Tjenestemænd bliver ikke pensionsmæssigt kompenseret. Det betyder, at man hvert år skal arbejde en dag ekstra for at optjene fuld pension.
  • Politistuderende og – politikadetter bliver ikke yderligere kompenseret for at være i skole en ekstra dag om året.
  • Loven kommer ikke til at gælde for Grønland og Færøerne.