125 års jubilæum

Stadig behov for stærke fællesskaber 125 år efter

Tillykke til Københavns Politiforening med jeres 125-års jubilæum. Hvilken flot alder for landets første og største politiforening. I holder jer godt på trods af den fremskredne alder. Sådan lyder det fra forbundsformand Heino Kegel i denne hilsen til Københavns Politiforening.

Heino Kegel

Forbundsformand Heino Kegels jubilæumshilsen til Københavns Politiforening i anledning af deres 125 år jubilæum den 26. februar.

Københavns Politiforening er noget særligt. I organiserer medlemmer i den største politikreds med over 2.500 medlemmer. I har en særlig position blandt alle de øvrige politiforeninger, da I oplever alle slags opgaver og udfordringer hos jer. I skal favne det hele. Derfor har I også en stor betydning i forhold til samarbejdet med Politiforbundet.

Der er mange ordsprog, der forsøger at indkapsle, hvordan visdom og alder hænger sammen. I Københavns Politiforening har I vist, at I er gode til at håndtere dét med at blive ældre. I bygger hele tiden oven på jeres viden og erfaringer og undgår dermed at sidde fast i fortiden. I udvikler jer og følger med i jeres medlemmernes behov og ønsker for et godt arbejdsliv. I kender til udfordringerne, og I ved, hvor der skal sættes ind – og I har mod til at gå forrest og forandre tingene og går i dialog med ledelsen, når det kræves.

Det må være opskriften på at være en nærværende og vedkommende fagforening, som hjælper og lytter til medlemmerne i deres forskellige livsfaser. For der er stadig behov for gode fagforeninger, som er tæt på medlemmerne. Måske mere end nogensinde.

Den danske model under pres

Der er sket ufatteligt meget siden den 26. februar 1898, hvor Københavns Politiforening blev stiftet. Den industrielle tidsalder buldrede afsted. I 1880’erne begyndte arbejderne at organisere sig i fagspecifikke fagforeninger, og det tog fart frem mod det nye århundrede. På arbejdsgiversiden fandt en tilsvarende organisering sted, og det såkaldte ”Septemberforlig” fra 1899 var en aftale, som kom til at lægge de grundlæggende principper for et kollektivt overenskomstsystem, som vi i dag kender som den danske model.

En model, som bygger på aftaler mellem arbejdsgiverne og arbejdstagerne, hvor man har reguleret arbejdsmarkedet og indgået frivillige aftaler, oftest uden statslig indblanding.

Den danske model har lige siden været under pres og er det stadig i dag 125 år efter. Seneste eksempel er fra skrivende stund, hvor den samlede fagbevægelse kæmper mod regeringens forslag om at fjerne store bededag og gøre det til en almindelig arbejdsdag. Sagens kerne er netop, at det er en indblanding fra regeringen i en lang tradition om, at det er arbejdsmarkedets parter, der forhandler løn- og ansættelsesvilkår. Sker der brud på disse grundlæggende principper, er det indlysende, at fagbevægelsen skal reagere, og det er nu blevet en faglig kamp.

Stadig behov for solidaritet og sammenhold

Det et ikke første gang – og nok heller ikke sidste gang – at en regering blander sig i overenskomstmæssige forhold. Der er fortsat brug for fagforeningerne, som passer på og varetager medlemmernes interesser. Og løfter man blikket op for at se ud i verden, så er fagforeningerne i nogle lande under et langt større og demokratisk pres, end hvad vi oplever i Danmark.

Sammenholdet og fællesskabet har historisk gjort os stærke, og de er vores afgørende og bærende værdier. Det var de tilbage i 1898, hvor Københavns Politiforening blev grundlagt og organiserede politifolk i København, men det er stadig vigtigt, at vi holder sammen i dag. Ikke bare internt i Politiforbundet og blandt alle vores 19 politiforeninger, men også blandt de øvrige faglige organisationer. Derfor skal vi stå sammen i endnu større bevægelser på tværs af fagligheder.

Uddannelse og faglighed i spil

Selvom de grundlæggende værdier i vores fagbevægelse er de samme som for 125 år siden, så er der i dag også behov for, at vi i Politiforbundet sørger for, at vores medlemmer har den rette uddannelse og dygtiggør sig, så de kan følge med kriminalitetsudviklingen. Som forbund er vi en aktiv medspiller i forhold til rekruttering til politiet, og vi holder arbejdsgiver op på at blive bedre til at fastholde deres ansatte i gode og attraktive stillinger, som de ikke bliver syge af – hverken fysisk eller psykisk.

Det er også vores rolle og ansvar at insistere på, at det er politifagligheden, som skal være bestemmende og styrende for opgaveløsningen frem for regneark, måltal og new public management, som vi har været udsat for i en længere årrække. Vi skimter forbedringer i denne retning og tror på, at der er håb forude, men vi stopper aldrig vores kampe og vores fælles insisteren på at gøre det rigtige for vores kolleger og medlemmer og for dansk politi.

Samarbejde og tillid

Tak til alle talspersoner, tillidsrepræsentanter, repræsentantskab og ansatte i Københavns Politiforening. Uden jeres engagement, lyst og mod til at stille jer frem var der ikke nogen forening. Tak for et altid godt og konstruktivt samarbejde. Jeg ser frem til fremadrettet at kæmpe for de vigtige dagsordner og grundlæggende principper sammen med jer. Hjertelig tillykke med jubilæet.

Heino Kegel, forbundsformand
Politiforbundet