Tibetsag

Tibetsag: - Et kritisabelt og langstrakt forløb med store personlige omkostninger

Retssagen mod to københavnske politiledere, som er tiltalt for at have givet falsk vidneforklaring, da de i 2013 blev afhørt i retten om det kinesiske statsbesøg, er nu gået i gang. De to politiledere har været suspenderet siden maj 2018.

stop_patrulje

I Politiforbundet er man dybt utilfreds med det langtrukne sagsforløb omkring de to politiledere, som tilbage i 2017 fik placeret hovedansvaret for kritikken af politiets ageren i Tibetsagen.

- Det har været et stærkt kritisabelt sagsforløb, hvor de to politiledere har gået rundt i uvished i årevis. Jeg vil nærmest kalde det skandaløst, at man behandler folk på den måde. Det medfører store personlige omkostninger, når man i så mange år er usikker på sin fremtid. Udover, at det er et umenneskeligt pres at lægge på dem, har de to politiledere også båret et urimeligt stort ansvar på deres skuldre, udtaler forbundsformand Heino Kegel.

Retssagen mod de to politiledere begynder den 11. september og foregår i Københavns Byret.