Chikane

Uacceptabel chikane på sociale medier

​​​​​​​Efter DR1 har vist en dokumentar om en familie i Vejle, der anklager Sydøstjyllands Politi for en række uimodsagte forhold, har der været en ophedet debat på sociale medier. Den debat har medført en urimelig og utilstedelig jagt på politifolk og deres familier, lyder det fra Politiforbundets formand.

Heino Kegel

- Politiforbundet forholder sig ikke til verserende sager. Enhver klagesag, der måtte indbefatte politiet, hører til i Den Uafhængige Politianklagemyndighed. Og ingen andre steder. Den Uafhængige Politiklagemyndighed må afgøre, om der er gjort noget forkert eller ej. Det har jeg fuld tiltro til, at de er de rigtige til at vurdere. Der skal være en fair retsstilling for mine medlemmer ligesom for alle andre, siger Heino Kegel.

Han fortsætter:

- I øjeblikket ser vi en helt urimelig og uset jagt på sociale medier af en række politifolk fra Sydøstjyllands Politi. De bliver hængt ud, svinet til og selv deres børn, ægtefæller og arbejdspladser bliver ramt af denne utilstedelige chikane. Det er både ulovligt, usmageligt og uacceptabelt – og sådan en hetz mod offentligt ansatte må vi som samfund aldrig acceptere. Jeg har derfor en klar forventning om, at man som samfund og arbejdsgiver tager ansvar og passer på politifolkene.

- Mine medlemmer bliver forfulgt og dømt af en folkedomstol på sociale medier, og det der sker lige nu, er langt over grænsen for ordentlig opførsel. Hvor er vi henne, når offentligt ansatte bliver truet og hængt ud i hadegrupper på denne måde? Politifolk skal kunne gå sikkert på arbejde og har som alle andre borgere en retsstilling, som også skal værnes om.

- Politiet skal følge regler og lovgivning. Alt andet er uacceptabelt. Det skal der ikke herske tvivl om. Der skal også være gennemsigtighed omkring offentlige myndigheder. Men det må aldrig blive folkedomstolen på sociale medier, der skal afgøre, hvad der er godt eller dårligt politiarbejde, lyder det fra Heino Kegel.