Klage

DR afviser, at dokumentaren "Forfulgt af politiet?" er i strid med de presseetiske regler

DR afviser Politiforbundets klage over dokumentaren "Forfulgt af politiet?". DR skriver blandt andet i deres svar på Politiforbundets klage, at dokumentaren "overholder retningslinjer for god presseskik". Politiforbundets formand finder svaret dybt skuffende.

Heino Kegel

Kære medlemmer

DR afviser Politiforbundets klage over dokumentaren "Forfulgt af politiet?", som blev sendt den 8. oktober 2023. DR skriver i et svar på Politiforbundets klage over dokumentaren, at dokumentaren "overholder retningslinjer for god presseskik".

- Det er et både skuffende og intetsigende svar, siger formand for Politiforbundet, Heino Kegel.

- Vi sendte en klage, der indeholder en række væsentlige konkrete afsløringer, som sår alvorlig tvivl om dokumentarens konklusioner og objektivitet. Jeg synes, DR skylder de involverede politifolk at forholde sig til vores materiale. I stedet har DR givet plukvise svar, der blot rejser nye spørgsmål. Vi savner at se både dokumentation og argumenter fra DR's side, siger Heino Kegel.

DR's svar giver anledning til yderligere skepsis omkring dokumentaren, herunder er blot nogle eksempler:

• DR vil ikke afvise, at de viste optagelser, fra den aften Farhad angiveligt forsvandt, kan være manipuleret. Politiforbundet har i sin klage påpeget et bemærkelsesværdigt lydspor og bedt DR forholde sig til, om optagelsen er uforfalsket. Dette har DR ikke gjort.

• Politiforbundets klage afslører, at vandpibecafeen blev drevet ulovligt og uden alkoholbevilling. I sit svar skriver DR, at det ikke har noget med familien at gøre, af den årsag at cafeen slet ikke var ejet af familien. Dette strider mod dokumentarens påstand om, at politiets kontrolbesøg i cafeen var rettet mod familien. Hvorfor skulle familien dog føle sig generet over et kontrolbesøg, hvis de ikke havde ansvar for cafeen? DR har tilsyneladende ikke været i kontakt med cafeens retmæssige ejer om dennes holdning, hvilket i øvrigt rejser et spørgsmål om, hvordan DR har fået udleveret cafeens overvågningsvideoer.

• DR's svar afslører en af dokumentarens påstande som ukorrekt. Dokumentaren hævder, at det er betjentene, der er årsag til Farhads psykiske problemer ("han var meget bange for politiet", siger en onkel). Men DR skriver sit svar til Politiforbundet, at Farhad ifølge sin journal er "psykisk belastet af hændelserne mellem familien og politiet". Dette stiller politiets rolle i et helt andet lys. Svaret fra DR afslører, at familiens egen adfærd ("vi råber og skriger", siger en onkel) var en del af Farhads problem.

• DR bekræfter med sit svar, at DR i dokumentaren undlod at forholde sig til det faktum, at en mindreårig deltog i familiens fysiske konflikt med politiet i stedet for at være i skole. DR fokuserede i stedet på, at politiet i sin indberetning af dette til de sociale myndigheder kaldte barnet ved det forkerte navn. DR forklarer ikke, hvorfor man traf dette besynderlige redaktionelle valg.

• DR nægter i sit svar at forholde sig til, at betjentene i dokumentaren uretmæssigt bliver beskyldt for at lyve om, at en kvinde bruger sine børn som skjold mod politiet. Optagelserne i dokumentaren viser imidlertid, at det netop er det, der foregår.

• Politiforbundets klage blotlægger flere bemærkelsesværdige forhold omkring en tolk, der indgår som en central kilde i dokumentaren. DR's svar bekræfter, at DR ikke har foretaget en selvstændig vurdering af tolkens udsagn.

I sit svar afviser DR kategorisk at have ansvar for de voldsomme reaktioner i offentligheden efter offentliggørelsen af dokumentaren:

• DR skriver om Farhads forsvinden: "I Programmet bliver det på intet tidspunkt sagt, at Betjentene har noget ansvar for, at Far­had Tober forsvinder i april 2022."

• DR skriver om telefontruslen: "DR hverken påstår, antyder eller spekulerer i, hvor opkaldet fra."

• DR skriver om hadbeskeder og trusler mod betjentene: "DR kan ikke tages til indtægt for, hvad personer skriver på sociale medier og andre steder."

Politiforbundet vil nu vurdere, hvordan vi vil gå videre med sagen.

- Vi er ikke sat i verden for at diskutere presseetik med et dansk statsmedie, men vi er omvendt forpligtet på at forsvare vores medlemmers integritet, siger Heino Kegel.

Svaret fra DR kan læses på forbundets hjemmeside. DR's svar til de enkelte klagepunkter er indsat under de relevante afsnit i Politiforbundets klage, som kan læses her.

NB: Filmmagasinet EKKO har kritiseret DR for brug af en såkaldt "sparkelyd" i dokumentaren, som DR efterfølgende har beklaget og fjernet. Denne lyd er ikke påpeget i Politiforbundets klage til DR. I sit svar til Politiforbundet har DR ikke fundet det relevant at nævne eller beklage denne fejl.