Ingen politikadetter på grænsen den 1. september!

CO10 og Politiforbundet varsler i dag konflikt, efter at forhandlingerne med Moderniseringsstyrelsen om en overenskomst for politikadetterne er brudt sammen.

8/6/2017

Urimelige ansættelsesvilkår fik onsdag Politiforbundet til at trække sig fra forhandlingerne med Moderniseringsstyrelsen om en overenskomst for politikadetterne.

I dag har Moderniseringsstyrelsen modtaget et varsel om konflikt i form af en blokade. Varslet er fremsat af CO10, på vegne af på Politiforbundet.

Blokaden træder i kraft om en måned og betyder, at ingen medlemmer af Politiforbundet eller CO10’s medlemsorganisationer må lade sig ansætte som politikadet.

Det første hold kadetter skulle ellers have stået klar til at afløse politiet på grænserne i Rødby og i Sønderjylland den 1. september.

- Vi kan på ingen måde acceptere Moderniseringsstyrelsens krav om, at politikadetterne skal ansættes på en overenskomst, hvor de skal frasige sig de almindelige lønmodtagerrettigheder, der er på arbejdsmarkedet. Herunder konflikt- og strejkeretten. Det kommer ikke til at ske, og det vidste Moderniseringsstyrelsen udmærket godt, inden vi i onsdags satte os til forhandlingsbordet. Ønsker de en faggruppe, der ikke kan strejke, kan de blot ansætte dem som tjenestemænd, ligesom alle andre politifolk, siger forbundsformand i Politiforbundet, Claus Oxfeldt.

Forbundsformanden kalder Moderniseringsstyrelsens ageren i forhandlingerne for dybt uprofessionel. Forhandlingerne har stået på siden december sidste år, men ikke ét stykke papir er styrelsen fremkommet med undervejs. Det er alene CO10 og Politiforbundet, der har taget initiativ til at udarbejde et udkast til en organisationsaftale.

- Politiforbundet har aldrig været begejstret for idéen om politikadetter, men vi har accepteret den politisk besluttede ordning, tillige med en forkortet uddannelse, fordi dansk politi er maksimalt presset på polititimer, og fordi det tager tid at uddanne polititjenestemænd. Vi har lagt os i selen for at finde en god løsning for kadetternes løn- og ansættelsesvilkår. Vi tager hånd om de her medlemmer, men det er som om, at Moderniseringsstyrelsen arbejder efter en anden agenda, siger Claus Oxfeldt.

Han er dybt indigneret på politikadetternes vegne.

- De er dybt frustrerede. Forløbet omkring deres uddannelse og kommende ansættelse har været meget mangelfuld. De har ikke kunnet få oplyst, hvilken kreds de skal arbejde i, eller om deres muligheder for at få merit til politiets basisuddannelse. De er ikke dækket af arbejdsgiverens forsikring, hvis de kommer til skade under deres uddannelse, og nu skal de også være usikre på, hvorvidt de overhovedet kan arbejde som politikadet eller ej. Ene og alene fordi Moderniseringsstyrelsen reelt ikke vil forhandle nogle anstændige vilkår hjem for denne gruppe, siger Claus Oxfeldt.

Frafalder Moderniseringsstyrelsen sit krav om, at politikadetterne skal frasige sig konflikt- og strejkeretten, er Politiforbundet klar til at sætte sig tilbage til forhandlingsbordet og få lavet rimelige løn- og ansættelsesvilkår for politikadetterne.

Yderligere oplysninger: Kontakt Politiforbundets forbundsformand Claus Oxfeldt på 51 27 30 30.