Løn

OK24: Forsigtig optimisme om at sikre realløn

Forberedelserne til næste års overenskomstaftale for statens ansatte og herunder Politiforbundets medlemmer er i fuld gang. Et udvalg under Hovedbestyrelsen arbejder i øjeblikket med at kvalificere Politiforbundets krav til overenskomsten samt godkende proces og køreplan. Når Hovedbestyrelsen har vedtaget dette, bliver det derefter sendt ud lokalt til politiforeningerne, som hver især gennemgår og debatterer kravene.

Pengesedler

Politiforbundets formand, Heino Kegel, er forsigtig optimistisk i forhold til forventningerne til resultatet af næste års overenskomstforhandling:

- Ud fra aftalerne på de private overenskomster kan vi se, at arbejdsgiverne er gået langt for at sikre lønmodtagerne en sikring af reallønnen. De er måske ikke nået 100 procent i mål med at opretholde købekraften, da inflationen fortsat stiger, men det ser fornuftigt ud. Det betyder også, at vi kan tillade os at være optimister i forhold til vores egen forventning omkring en reallønssikring, lyder det fra forbundsformand Heino Kegel.

Er du interesseret i at være med i processen om at bearbejde kravene, så henvend dig til din lokale politiforening.

Politiforbundets endelige krav skal være klar til at blive sendt ind til CO10 i august 2023.
CO10 er Politiforbundets forhandlingsorganisation, da Politiforbundet ikke forhandler selvstændigt, men i fællesskab med andre faglige organisationer. De egentlige forhandlinger finder sted i begyndelsen af 2024.

Din løn stiger 1. april

Den halvårlige lønregulering er pr. 1. april på 1,48 procent, og oveni kommer reguleringsordningen på 0,14 procent. Lønreguleringen er del af aftalen fra OK21.