Formandsvalg

Professionsbacheloren tilbage, fokus på efter- og videreuddannelse og flere politifolk

43-årige Heino Kegel, foreningsformand i Østjyllands Politi, stiller op som forbundsformand til den ekstraordinære kongres i januar.

Heino Kegel

Hvorfor vil du være formand for Politiforbundet?

- Jeg stiller op som forbundsformand i Politiforbundet, da jeg mener, at jeg kan tilføre den fornyelse, som Politiforbundet har brug for. Jeg ønsker et politiforbund, der har medlemmerne og det fagpolitiske arbejde i centrum. Uden medlemmerne er vi intet. Jeg vil se det som en stor ære at være tillidsmand for hele landet og for alle vores medlemmer. Vi skal være en moderne fagforening, hvor vi udvikler os, og hele tiden stræber efter at skabe de bedste resultater og fælles løsninger for vores medlemmer. Jeg kan både samarbejde og udfordre, og jeg håber at få medlemmernes tillid til at løse de udfordringer, som dansk politi står over for.

Hvordan vil medlemmerne opleve dig som formand?

- Jeg vil være den handlekraftige, imødekommende og grundige formand, som sætter ordentlighed og troværdighed meget højt. Jeg vil være medlemmernes mand, som kan sætte sig ind i de problemstillinger, de står med. Derudover synes jeg, at jeg er god til at motivere og samarbejde, og min erfaring som formand i Østjylland er, at det skaber gode resultater. Med mine 43 år vil medlemmerne også opleve, at jeg kan bidrage med en moderne tankegang i forhold til visioner – naturligvis med en respekt for kultur og værdier.

Kan du nævne tre mærkesager, som du vil sætte dig i spidsen for?

- Vi skal have professionsbacheloruddannelsen tilbage. Det er vigtigt i forhold til rekruttering og vores faglighed fremadrettet. Jeg synes virkelig, det var ærgerligt, at vi efter tre års hårdt arbejde for at få professionsbacheloruddannelsen indført, gav afkald på den. Det var med lovning om mere efter- og videreuddannelse, men det er slet ikke blevet indfriet fra Rigspolitiets side.

- Vores efter- og videreuddannelse skal i fokus. Det er hele grundfundamentet for vores politifaglighed. Det er ikke tilfredsstillende for hverken medlemmernes faglige stolthed eller for samfundet, hvis vi halter efter på det område. Så knækker vi på sigt og render rundt efter vores egen hale. Det skal være slut med at afvente først det ene og så det andet fra Rigspolitiets side. Efter- og videreuddannelsesfaciliteterne er kommet på plads i Vejle, så nu skal der ske noget på området. Ikke flere undskyldninger fra embedets side.

- Vi skal være flere politifolk i dansk politi. Hvis vi ikke tildeles de nødvendige ressourcer – i en virkelighed med fuldt tryk på grænseoverskridende kriminalitet og it-kriminalitet, er der for hårdt pres på politifagligheden, og vi risikerer en opgaveglidning væk fra politiet med private vagtværn og lignende, hvis vi ikke får tilstrækkeligt med ressourcer.

Hvad er politiets største udfordringer lige nu – og i de kommende år?

- En af største udfordringer – i dag og også fremover, er jeg bange for – er manglen på ressourcer samt det konstante politiske ønske om at detailstyre politiet. Men man kan altså ikke drive en politikreds, hvis de knappe ressourcer allerede er bestemt over fra centralt hold. Politiet vil altid have politikernes bevågenhed, og vores politifaglighed vil altid være under beskydning, men derfor er det så vigtigt, at Politiforbundet er proaktive og på forkant og ikke lader sig styre af de politiske vinde, der blæser. Vi skal selv sætte retningen og have visionerne.

Hvordan ser du helst, at samfundet opfatter Politiforbundet, hvis du skal tegne Politiforbundet?

- Vi skal være det mest troværdige og respekterede fagforbund, og dermed et forbund med stor indflydelse i forhold til beslutningstagerne. For medlemmerne skal vi være et forbund, der er vedkommende og nært, og som de ved vil gøre alt for at kæmpe deres kampe og varetage deres interesser. Ikke kun i lønspørgsmål, men inden for alle grundlæggende kerneydelser, som et forbund bør levere.

Blå bog Heino Kegel

Ansat:
1. dec. 1999 ved Roskilde Politi.

Politifaglig erfaring:
Aarhus Politi, Beredskabet 2002-2005, Aarhus Vest 2005-2007, hundefører 2007-2011, Lokal efterforskning 2011-2014, sagsleder i vagtcentralen 2014-2017.

Tillidsposter:
Talsmand Aarhus Vest 2005, suppleant til tillidsrepræsentant i lokal efterforskning 2012-2014, tillidsrepræsentant i lokalpolitiet Aarhus 2014, lokalstationstillidsrepræsentant 2015, formand for Østjyllands Politiforening siden januar 2017.
Medlem af Politiforbundets Forhandlingsudvalg siden august 2019.

Privat:
43 år, bor i Aarhus, gift med Henriette og har tre børn på 15, 18, og 22 år.

Der er valg til ny forbundsformand i Politiforbundet, efter at Claus Oxfeldt har valgt at stoppe på posten til fordel for et job i Kriminalforsorgen.

Det er Politiforbundets Hovedbestyrelse, der har besluttet at arbejde hen imod en ekstraordinær kongres i starten af det nye år, hvor de kongresdelegerede skal stemme om, hvem der skal tegne Politiforbundet fremover.

To kandidater har meldt sig til posten. Det er henholdsvis 43-årige Heino Kegel, formand for Østjyllands Politiforening, og Poul Buus, formand for Nordjyllands Politiforening. Begge kandidater er medlem af Politiforbundets Forhandlingsudvalg, som er forbundets politisk valgte ledelse.