Paneldebat MVK

Sandheden om politiets udfordringer skal frem

Svesken skal på disken! Det var retsordfører Peter Skaarup for Danmarksdemokraterne og Politiforbundets formand, Heino Kegel, enige om, da de debatterede tilstandene i dansk politi. -  Det er nogle gange, som om vi politikere møder to forskellige verdner: Et justitsministerium og en øverste politiledelse, der siger, at alt spiller, eller der er en plan for det, og Politiforbundets og jeres medlemmer, der siger, at det i hvert fald ikke er tilfældet. Jeg tror måske, der skal en kulturændring til i øverste ledelse, hvor man belønner den gode, ærlige adfærd, så vi som politikere får tegnet det rette billede, sagde Peter Skaarup, der var inviteret til paneldebat med 200 tillidsfolk i salen på forbundets Midtvejskonference.

Af Karina Bjørnholdt

Der var faktisk bred enighed om det meste mellem Politiforbundets formand Heino Kegel og retsordfører Peter Skaarup for Danmarksdemokraterne, da de mødtes til en debat på Politiforbundets Midtvejskonference. Konferencen handler om fremtidens politi, og hvordan politiet skal løse de nuværende udfordringer bedst muligt. Justitsminister Mattias Tesfaye og retsordfører for De Konservative, Britt Bager, skulle også have deltaget, men måtte i sidste øjeblik melde afbud pga. af sygdom og pludseligt opståede sager.

Det gav Peter Skaarup tid til at blive opdateret på de udfordringer, som de næsten 200 tillidsfolk, der var til stede, oplever dagligt i politiet. En af de helt store er tilsyneladende et meget stort misforhold mellem den information, politikerne får om politiets virkelighed og rammer, og den faktiske tilstand, som politifolkene selv oplever.

Det fik Peter Skaarup til at efterlyse en kulturændring i politiets helt øverste top, så svesken kommer på disken, og der bliver tegnet retvisende billeder til de politikere, som beskæftiger sig med politiet.

Løn under uddannelse og efteruddannelse

Andre områder blev også debatteret.

Skaarup og Kegel enedes blandt andet om, at:
Ja, det er en god ide i rekrutteringsøjemed at afskaffe SU på politiets grunduddannelse og i stedet aflønne dem under hele uddannelsen.

- Løn under uddannelsen er den absolut nødvendig måde at imødegå rekrutterings udfordringer lige nu, fastslog Heino Kegel.

Ja, der er behov en massiv efter- og videreuddannelse af politiet.
Peter Skaarup undrede sig også over, at den aldrig var kommet rigtigt i gang, da det var præmissen for i sin tid at beskære politiets uddannelse. Han blev oplyst om, at efter- og videreuddannelse ofte stoppes i kredsene selv, fordi der ikke er ressourcer og tid.
- Så må vi måske gøre det til et krav, sagde retsordføreren.

Forbundsformanden og Peter Skaarup var også enige om, at der er stort behov for at udvide politistyrken, da opgavemængde og timer efterhånden flugter stadig dårligere.
Begge mente, at politistyrken skal øges – gerne til 15.000 politifolk, og at politiet er ekstremt udfordret i forhold til bekæmpelsen af it- og økonomisk kriminalitet, der er i eksplosiv vækst.
Begge ønsker også langsigtede planer for politiet frem for kortsigtede politiforlig.

Fri-politikredsforsøg?

Lidt mere uenighed var det om, hvorvidt der er for meget politisk detailstyring af dansk politi.
 Heino Kegels opfordring var dog klar:
- Slip politifagligheden fri – a la frikommuner. Udstik de overordnede politiske ramme, men lad os selv udfylde dem. Det kan vi sagtens. Det er vi de bedste til. Og tænk nu langsigtet. Det er oldnordisk kun at tænke tre-fire år frem ad gangen.

Peter Skaarup kaldte ideen om en ”fri-politikreds” for interessant.
- Det vil jeg gerne arbejde videre for efter valget, sagde han.

Fokus på grønlandske forhold

Formand for Grønlands Politiforening, Bjørn Bjerregaard, gjorde fra salen Peter Skaarup opmærksom på den forskelsbehandling, de grønlandske kolleger oplever på løn- og arbejdsvilkår i forhold til de danske.
Såvel han som Heino Kegel kaldte det utidssvarende vilkår, som man ikke kan være bekendt.

Peter Skaarup var forstående og vil følge op på problematikkerne.

Svesken på disken

Fra såvel flere tillidsfolk i salen som fra forbundsformanden blev der som nævnt udtrykt frustration over, at politikerne sjældent får det rette billede af tilstandene i dansk politi at vide fra øverste ledelse. At der er et ”rockwoollag”, der bremser informationerne opadtil i systemet, når der handler om problemer.
Det er også en oplevelse, som Peter Skaarup indimellem kan side med.

-  Det er nogle gange, som om vi politikere møder to forskellige verdner: Et justitsministerium og en øverste politiledelse, der siger, at alt spiller, eller der er en plan for det, og Politiforbundets og jeres medlemmer, der siger, at det i hvert fald ikke er tilfældet, beskrev Peter Skaarup.

Han mente, at der måske skulle en kulturændring til i øverste ledelse, hvor man belønner den gode, ærlige adfærd.

- Det kan lade sig gøre. Jeg synes eksempelvis, at Kriminalforsorgen er blevet mere åben og ægte omkring deres udfordringer. Sådan har det ikke været tidligere, så det afhænger meget af ledelsens indstilling, sagde den retspolitiske ordfører.