Nyt

• uniform

Politiassistent Rolf Larsen blev i marts i år afskediget fra Nordsjællands Politi, fordi han ikke kunne opnå sikkerhedsgodkendelse. Det skyldtes, at hans ægtefælle af principielle årsager ikke ville give samtykke til, at PET måtte indhente oplysninger om hende. Politiforbundet mener, der er tale om en uberettiget afskedigelse og har stævnet Justitsministeriet på medlemmets vegne.

• Politikadet_grænsekontrol

Regeringen har netop meldt, at grænsekontrollen mod Sverige ophæves, mens grænsekontrollen mod Tyskland omlægges til større fokus på grænseoverskridende kriminalitet. Positivt, mener forbundsformand Heino Kegel.

• IT Vagtcentral

Politiets nationale disponeringsplatform, POL-DISP, skulle efter planen have været implementeret og udrullet til landets politikredsene i løbet af 2024. Men et aktstykke til Folketingets Finansudvalg viser, at disponeringsplatformen både bliver væsentligt dyrere og forsinket med omkring tre år. - Dybt bekymrende og frustrerende, siger Politiforbundets formand, Heino Kegel.

• Demo1.1.

Politiforbundet bakker op om at bevare store bededag sammen med den øvrige fagbevægelse. - Det er uacceptabel indgriben i den danske aftalemodel og tyveri af kollegernes kostbare fritid, lyder kritikken fra forbundsformand Heino Kegel, som også deltog i den fælles demonstration foran Christiansborg den 5. februar. Op mod 50.000 mennesker deltog.

• politileder
    Leder

Politiet skal tilbage til borgerne. Vi skal beskæftige os med det egentlige. Vi skal ud af den tåbelige styringsform, hvor tal og målkrav kan smadre fornuften, arbejdsmiljø og den virkelige indsats. Vi skal have et helt nyt syn på faglighed, investering, lønudvikling, tillid, investeringer i de ansatte, uddannelse og ærlig kommunikation fra toppen, hvis vi skal løse bare nogle af de massive udfordringer, der plager politiet og eller for den sags skyld hospitalerne. Sådan skriver forbundsformand Heino Kegel i sin leder i fagbladet DANSK POLITI.

• Indsatsleder_brand_politi

Valg

Socialdemokratiets udspil med 1.000 ekstra politifolk i 2030 er et skridt i den nødvendige og rigtige retning, men tager stadig ikke højde for andre påtrængende udfordringer i politiet: Detailregulering, målkrav, dårlig drift, manglende uddannelse og kompetenceudvikling, samt manglende langsigtet og fremtidssikret planlægning. Det fastslår Politiforbundets formand, Heino Kegel, efter Socialdemokratiet her til aften fremlagde deres Tryghedsudspil.

• Paneldebat MVK

Svesken skal på disken! Det var retsordfører Peter Skaarup for Danmarksdemokraterne og Politiforbundets formand, Heino Kegel, enige om, da de debatterede tilstandene i dansk politi. -  Det er nogle gange, som om vi politikere møder to forskellige verdner: Et justitsministerium og en øverste politiledelse, der siger, at alt spiller, eller der er en plan for det, og Politiforbundets og jeres medlemmer, der siger, at det i hvert fald ikke er tilfældet. Jeg tror måske, der skal en kulturændring til i øverste ledelse, hvor man belønner den gode, ærlige adfærd, så vi som politikere får tegnet det rette billede, sagde Peter Skaarup, der var inviteret til paneldebat med 200 tillidsfolk i salen på forbundets Midtvejskonference.

• Politimand betjent trappe

Politiassistenten A nåede at være suspenderet halvandet år i en sag, som aldrig skulle være rejst, ifølge Landsretten. Inden da var byretten kommet med en klokkeklar frifindelse. Alligevel blev dommen anket af Statsadvokaten. Suspensionen blev tilmed fastholdt. Det ville ikke være sket, hvis det havde været andre end en polititjenestemand, siger forsvarsadvokaten, som opfordrer politikredse og anklagemyndighed til at være mindre nidkære og berøringsangst, når det handler om politifolk.

• Heino Kegel

Politiforbundet tager til efterretning, at Thorkild Fogde er hjemsendt, og at justitsministeren har besluttet at indlede disciplinær forfølgning.

• Workshop efterforskere

WORKSHOP: Det fløj med ideer, erfaringer og ønsker til, hvordan en relevant efter- og videreuddannelse for efterforskere i dansk politi kan strikkes sammen, og hvordan man internt og på tværs af politikredse kan blive bedre til at dele viden, da Politiskolen og Politiforbundet var værter ved en fælles workshop for landets efterforskere omkring deres efter- og videreuddannelsesmuligheder. - Efter- og videreuddannelsen inden for efterforskning har ligget underdrejet alt for længe. Der er behov for at få den opgraderet og systematiseret i lighed med den efteruddannelse, man får som eksempelvis Romeobetjent og hundefører, fastslog næstformand i Politiforbundet, Michael Bergmann Møller.