Politiforbundet ser positivt på ophævet grænsekontrol mod Sverige og omlagt grænsekontrol mod Tyskland

Regeringen har netop meldt, at grænsekontrollen mod Sverige ophæves, mens grænsekontrollen mod Tyskland omlægges til større fokus på grænseoverskridende kriminalitet. Positivt, mener forbundsformand Heino Kegel.

Politikadet_grænsekontrol

Grænsekontrollen mod Sverige ophæves 12. maj, mens grænsekontrollen mod Tyskland omlægges i foreløbig seks måneder i en form, der har øget fokus på grænseoverskridende kriminalitet. Det har regeringen netop meldt ud, og det glæder formand for Politiforbundet, Heino Kegel:

- Det er positivt, at politiet fremover kan koncentrere kræfterne mere hensigtsmæssigt end ved at bevogte grænseovergangene.,” siger han og fortsætter:

- Jo mere, politiet kan fokusere arbejdet politifagligt fornuftigt, desto bedre er det. Grænsekontrollen har været en stor ressourcemæssig belastning for de pågældende politikredse, der har løftet opgaven.

Den 12. maj i år vil grænsekontrollen med Sverige ophøre. Dermed vil de periodevise indrejsekontroller på Øresundsforbindelsen og i de større havne med ankomster fra Sverige ophøre.

Grænsekontrollen mod Tyskland bliver genindført i en ny midlertidig periode og vil som udgangspunkt løbe frem til den 11. november 2023. Kontroltrykket vil blive ændret, så der kontrolleres færre indrejsende, og så politiet i højere grad vil tilrettelægge kontrollerne på baggrund af politifaglige vurderinger af, hvor og hvornår effekten af kontrollen vil være størst. Ændringerne betyder, at der bliver frigivet ressourcer til en styrkelse af politiets kriminalitetsbekæmpende indsats i grænseområderne. Samtidig styrkes den generelle udlændingekontrol i hele landet med 20 årsværk, skriver Justitsministeriet i en pressemeddelelse.

Danmark har siden 4. januar 2016 haft midlertidig grænsekontrol mod Tyskland og siden 12. november 2019 mod Sverige. Den midlertidige grænsekontrol har været tilrettelagt som
stikprøvebaserede indsatser.