Tibetsagen

Nu er der faldet dom i kritisabelt og langstrakt forløb

​​​​​​​Der er netop faldet dom i Tibetsagen, hvor to københavnske politiledere har været tiltalt for at have givet falsk vidneforklaring, da de i 2013 blev afhørt i retten om det kinesiske statsbesøg i 2012. De to politiledere har været suspenderet siden maj 2018 og er nu kendt skyldige. Begge anker dommen.

Københavns Byret

To tidligere politiledere er blevet kendt skyldige af  Københavns Byret for at have afgivet falsk vidneforklaring i 2012. Begge har anket på stedet til Østre Landsret og kræver frifindelse.

Københavns Byret har afsagt dom i sagen, som begyndte den 11. september 2023. Dommen som er blevet anket lyder på en betinget straf på 30 dages fængsel. Politiforbundet har tidligere kritiseret det langtrukne sagsforløb.

- Vi tager dommen til efterretning. Men hele sagsforløbet har været yderst kritisabelt, og de to politiledere har levet med uvisheden i årevis. Det er en uværdig behandling af mennesker, som desværre også har medført store personlige omkostninger. De to politiledere har båret et helt urimelig stort ansvar på deres skuldre, udtaler forbundsformand Heino Kegel.

Også Politilederforeningen kritiserer det langstrakte sagsforløb:

- De to politiledere har været suspenderet i mere end fem år, hvilket er helt uacceptabelt lang tid at gå med uvisheden om ens fremtid, og i dag blev der desværre heller ikke sat punktum i sagen, lyder det fra formanden for Politilederforeningen, Heine Hansen.

Emne

Heino Kegel