Klage

Politiforbundet klager over DR-dokumentar

Politiforbundet har valgt at sige, nok er nok. Som fagforbund for landets 12.000 polititjenestemænd vil vi ikke sidde stiltiende til, at kolleger bliver grundløst hængt ud offentligt og udsat for chikane. Forbundet har derfor indgivet en klage til DR over dokumentaren "Forfulgt af politiet?".

Heino Kegel

Kære medlemmer

DR's dokumentar "Forfulgt af politiet?", som blev bragt den 8. oktober, har haft ubehagelige konsekvenser både privat og arbejdsmæssigt for 13 kolleger i Sydøstjyllands politikreds. Men dokumentaren har også påvirket befolkningens tillid til alle ansatte i politiet.

Niveauet af provokerende og nedgørende kommentarer mod politifolk er i løbet af efterår og vinter steget til et niveau, vi ikke tidligere har oplevet. Vi ser dette som en direkte konsekvens af DR's dokumentar.

Politifolk skal kunne tåle meget, og det gør vi også. Vi tåler også at blive kritiseret for de fejl, man uundgåeligt kommer til at begå, når man som os arbejder med mennesker hver dag. Mennesker som ovenikøbet ofte ikke ønsker at være i kontakt med os.

Men vi skal ikke tåle at blive skudt usande motiver i skoene. Vi skal ikke tåle, at medier agerer mikrofonholder for personer, der ønsker at skade os og så tvivl om navngivne betjentes ordentlighed blot for egen vindings skyld. Derfor siger vi nu fra.

Vi har sendt en klage til DR over dokumentaren "Forfulgt af politiet?", på vegne af de 13 betjente, der har været involveret i de episoder, dokumentaren beskriver. Klagen er udarbejdet i samarbejde med en ekstern konsulent, der har foretaget en journalistisk gennemgang af dokumentaren.

Vi har skrevet til DR, at de skylder disse betjente en undskyldning, samt at vi forventer, at DR retter de påviste fejl i  dokumentaren.

Eksempler på nogle få af de forhold, der påpeges i klagen er:

• DR har tilbageholdt/fortiet oplysninger omkring lovligheden af en vandpibecafe, der spiller en central rolle i dokumentaren.
  • DR har tilbageholdt/fortiet oplysninger om en tolk, hvis vidneudsagn gik mod politiet og sikrede, at et af familiemedlemmerne undgik dom og udvisning.
  • DR har fortiet et visuelt bevis på, at der rent faktisk var et barn til stede på bopælen, den dag politiet lavede en indberetning til de sociale myndigheder.
  • DR har fortiet et visuelt bevis på, at en mor brugte børn som skjold mod politiet, sådan som politiet havde indberettet.
  • DR har undertrykt flere modstridende udsagn hos de personer, der kritiserer politiet i dokumentaren.
  • En privatoptagelse har et bemærkelsesværdigt lydspor samt indeholder information, der bliver fortiet i dokumentaren.

Klagen er ikke rettet mod den familie eller andre, som optræder i dokumentaren. I princippet har enhver lov til at forsøge at binde journalister en historie på ærmet. Klagen er entydigt rettet mod DR, som vi mener har svigtet sin opgave.

Vi har valgt at dele denne klage med alle vores medlemmer, da vi ønsker fuld transparens om denne sag.

Klagen kan læses i sin fulde længde her

Venlig hilsen

Heino Kegel, forbundsformand