OK18: Politikadetter udtages til konflikt – grænsekontrollen bliver ramt

Politiforbundet har valgt at udtage i alt 99 politikadetter til konflikt den 16. april.

14/3/2018

Det sker som direkte reaktion på lockoutvarslet for 120.000 statsansatte, som Sophie Løhde udsendte den 7. marts.

- Det vil ramme grænsekontrollen mærkbart, og selv om vi i første omgang har friholdt politikadetterne, så føler vi os tvunget til at komme med et modsvar til den meget voldsomme lockout af 120.00 statsansatte, fortæller forbundsformand Claus Oxfeldt.

Det var en enig hovedbestyrelse i Politiforbundet, som på et ekstraordinært møde tirsdag besluttede at bringe politikadetterne ind i konflikten. Den varslede konflikt omfatter i alt 99 politikadetter, hvoraf 21 er på skole. De øvrige omfattede politikadetter arbejder ved grænsen i Rødby og i Sønderjylland og med bevogtningsopgaver i København.

- Jeg tror, Sophie Løhde og Moderniseringsstyrelsen undervurderer, hvor fortørnede vi er over deres ageren og konsekvente afvisning af rimelige krav, fortæller Claus Oxfeldt.

I første omgang varslede Politiforbundet konflikt for flere af de overenskomstansatte grupper, som forbundet har organisationsaftaler med, herunder køreprøvesagkyndige, ATK-måleoperatører og fingeraftrykseksperter.

Nu kan politikadetterne komme til at mangle ved grænserne og andre steder, hvis der ikke findes en løsning i Forligsinstitutionen.

Forbundsformand Claus Oxfeldt uddyber:

- Det er ikke en kamp, vi har ønsket. Men vi føler os presset til at gøre det på grund af arbejdsgiverens hårde fremfærd. Vi har fra starten i forhandlingerne fremsat rimelige krav til en reallønsfremgang helt i overensstemmelse med samfundsøkonomien, og hvad de privatansatte har fået.

Der er også udsendt strejkevarsel for i alt 39 civile køreprøvesagkyndige, 70 ATK-måleoperatører og 10 fingeraftrykseksperter, som kan træde i kraft fra den 4. april.

- Vi er kede af det på borgernes vegne, men vi fornemmer også, at borgerne forstår, at vi er tvunget ud i denne situation, afslutter Claus Oxfeldt.