Resortaftale for UCN på plads: - Ikke så slemt som frygtet

I dag klokken 11.30 modtog alle medarbejdere i Udlændinge Center Nordsjælland (UCN) en mail fra politidirektør Jens-Christian Bülow om, hvordan resortoverdragelsen for UCN kommer til at udmønte sig. Nordsjællands Politi beholder 98 årsværk i UCN, mod 204 i dag. Af de 98 årsværk vil de 66 være politiårsværk. De politifolk, der ikke længere skal være i UCN, kan forblive i Nordsjællands Politi, medmindre de er udlånt fra anden kreds. - Udmøntningen er måske ikke så slem, som mange havde frygtet, men hele resortøvelsen har jeg stadig svært ved at se rationalet i, siger fællestillidsmand i Nordsjællands Politi, Lars Jensen.

Udlændinge Center Nordsjælland (UCN)

Af Karina Bjørnholdt

I september sidste år faldt bomben i UCN om, at regeringen ønskede at resortoverdrage udlændingeområdet til Udlændinge- og Integrationsministeriet således, at ministeriet fremover skal varetage en række opgaver på udlændingeområdet, som i dag varetages af politiet – primært af UCN.

Siden har medarbejderne gået rundt i uvished om, hvad resortoverdragelsen vil få af konkret betydning for dem.

Men i dag kom de svaret noget nærmere, da Udlændinge- og Integrationsministeriet og Justitsministeriet nu har indgået en aftale om ressortdelingen.

Derfor kunne politidirektør i Nordsjællands Politi, Jens-Christian Bülow, orientere sine medarbejdere i UCN om, hvordan udmøntningen kommer til at se ud.
Orienteringen skete via en mail og en video fra politidirektøren, da COVID-19 forhindrer, at medarbejderne kan samles til et fællesmøde.

43 politifolk frigøres

Overdragelsen af opgaver til udlændingemyndighederne vil ske fra den 1. august 2020.
Dog vil visse opgaver blive overført via nogle overgangsordninger, som betyder, at den fulde resortdeling først er helt i hus pr. 1. januar 2023.

I dag tæller UCN 204 årsværk, men frem mod 2023 vil det reduceres til 98.
66 politifolk skal stadig skal løse opgaver på udlændingeområdet. Det drejer sig om opgaver, der indebærer anvendelse af tvang eller magt eller fremstilling i retten. Det kan for eksempel være påsete udsendelser af afviste udlændinge.

43 polititjenestemænd bliver frigjort til anden tjeneste i forbindelse med resortoverdragelsen. 13 af dem er i dag udlånt til Nordsjællands Politi fra andre kredse, og de skal returnere til deres hjemkredse. De resterende 30 polititjenestemænd vil blive tilbudt nye funktioner i Nordsjællands Politi inden for efterforskning og anden sagsbehandling, hvor kredsen har hårdt brug for flere hænder.
Det oplyser fællestillidsmand i Nordsjællands Politi, Lars Jensen.

- Så set i det lys er resortoverdragelsen ikke så slem, som mange kolleger først havde frygtet – nemlig at de ville blive tvangsflyttet til en anden politikreds eller blive sat til 3-holdsskifte i patruljetjeneste, siger Lars Jensen.

Til gengæld overgår en række af de administrative medarbejdere i UCN til udlændingemyndighederne og vil fremadrettet altså få ny arbejdsgiver, mens andre civile medarbejdere vil blive i Nordsjællands Politi af hensyn til de opgaver, som forbliver i politiet.

Lars Jensen
Fællestillidsmand i Nordsjællands Politi, Lars Jensen.

Brug tillidsværket

Fællestillidsmanden er dog godt klar over, at den enkelte kollega stadig vil sidde tilbage med mange spørgsmål på trods af dagens informationsmail fra politidirektøren.

- Folk indkaldes nu til en individuel samtale med deres nærmeste leder, hvor de kan fremsætte ønsker til deres fremtidige arbejdsopgaver. Men da udmøntningen af resortoverdragelsen sker pr. 1. august, blivder der travlt med at få det hele til at falde på plads, forudser Lars Jensen.

Han opfordrer medarbejderne til at gribe fat i deres tillidsværk, hvis de har spørgsmål eller bare behov for en snak.

- Hele processen har ikke været optimal, og på grund af COVID-19 kan vi nu heller ikke samle folk, så de kan se hinanden i øjnene og få snakket. Det er bare ikke optimalt at sende sådanne informationer ud via mails, ligesom vores kollegastøtteordning heller ikke kan fungere i det omfang, vi kunne ønske os, siger Lars Jensen.

Din tillidsmand står klar

Har du behov for at tale med dit tillidsværk i forbindelse med resortomlægningen?

Så kan du kontakte fællestillidsmand Lars Jensen på tlf. 42 56 42 30 eller stedfortrædende tillidsmand i UCN, Søren Bøgh Jensen, på tlf. 41 53 27 59.

Danmarks dyreste politifolk?

Fællestillidsmanden har helt overordnet svært ved at se rationalet i regeringens resortomlægning af udlændingeområdet.
- Det har endt med at frigive 43 politifolk – hvilket jo er en dråbe i havet. Også set i forhold til hvad hele den her øvelse koster at gennemføre. Der må være tale om Danmarks dyreste politifolk, siger Lars Jensen.

I Politiforbundet har man heller ikke den store forståelse for selve resortomlægningen.

- Men jeg er trods alt tilfreds på kollegernes vegne med, at de kan forblive i Nordsjællands Politi og fremover skal løse opgaver inden for efterforskning og anden sagsbehandling, som alt andet lige er beslægtet med de arbejdsopgaver, de sidder med i dag. Det er trods alt lidt at glæde sig over midt i det triste, siger forbundsformand Claus Oxfeldt.