Flere politifolk melder sig syge som følge af det psykiske arbejdsmiljø

Den seneste psykiske trivselsmåling i dansk politi viser, at antallet af politifolk, der melder sig syge på grund af det psykiske arbejdsmiljø, er steget i samtlige politikredse. - Alarmklokkerne bør bimle og bamle hos ledelserne, lyder det fra faglig sekretær på arbejdsmiljøområdet i Politiforbundet, Louise Heiberg.

Skjorte

Foto: Jakob Boserup

Af: Anne Nyhus Haurum

I samtlige politikredse, inklusive Færøerne og Grønland, er antallet af politifolk, der melder sig syge som en følge af det psykiske arbejdsmiljø, steget fra 2022 til 2024. Det viser den seneste trivselsmåling i dansk politi, den såkaldte Psykiske APV.

- Alle alarmklokker bør bimle og bamle hos ledelserne. Det er stærkt bekymrende, at et stigende antal kolleger melder sig syge, fordi det psykiske arbejdsmiljø er belastende, siger Louise Heiberg, der er faglig sekretær på arbejdsmiljøområdet i Politiforbundet. Hun uddyber:

Det viser trivselsmålingen

Et voksende antal politifolk melder sig syge som følge af det psykiske arbejdsmiljø. Det er en stigning, man oplever i alle politikredse.

Værst ser det ud i Grønland, på Bornholm og i Østjylland.

I Grønland har 15,7 procent af politifolkene tilkendegivet i APV'en, at deres sygemeldinger skyldtes det psykiske arbejdsmiljø. Det er en stigning på 7,9 procentpoint i forhold til 2022.

- Politiarbejde stiller til tider store krav til politifolks psyke, og derved store krav til det sikkerhedsnet, der skal være på arbejdspladsen. Stigningen i tallene i forhold til 2022 kunne godt tyde på, at der ikke gøres nok, og her tænker jeg især på den forebyggende del af det psykiske arbejdsmiljø, siger hun.

Et dårligt psykisk arbejdsmiljø kan ifølge Louise Heiberg skyldes flere faktorer – for eksempel dårlig ledelse, for højt arbejdspres, uklare krav og forventninger, manglende indflydelse og mening i arbejdet samt samarbejdsvanskeligheder.

Den højeste stigning i antallet af politifolk, der har meldt sig syge grundet psykisk arbejdsmiljø, finder man i Grønland, hvor 15,7 procent af respondenterne svarer, at de gennem de seneste 24 måneder har haft sygefravær, der skyldes det psykiske arbejdsmiljø. Det er en stigning på 7,9 procentpoint i forhold til 2022.

På en andenplads ligger Bornholm med 9,9 procent, hvilket er en stigning på 6,2 procentpoint.

Tredjepladsen har Østjylland, som med 9,5 procent har oplevet en stigning på 5,4 procentpoint.

Politiforbundet: Der skal handles

Louise Heiberg fortæller, at man ude i politiforeningerne er i gang med at undersøge tallene på afdelings- og sektionsniveau for at finde de præcise steder og årsager til, at et voksende antal kolleger melder sig syge som følge af det psykiske arbejdsmiljø. Stigningen kalder på handling:

- Der skal gøres noget på ledelsesniveau lokalt. I Politiforbundet følger vi udviklingen nøje, og vi vil diskutere problematikkerne med Rigspolitiet blandt andet gennem CAMU (Det Centrale Arbejdsmiljø Udvalg, red.), siger Louise Heiberg.