Fokus på et presset psykisk arbejdsmiljø

Politiforbundets Hovedbestyrelse har netop været samlet til et to-dages møde i Horsens. Der blev debatteret mange faglige emner, som sætter retning for det videre arbejde lokalt i foreningerne og centralt i forbundet.

Patruljevogn_radio

Flere og flere kolleger giver udtryk for, at de er pressede i deres arbejdsliv, og at der er ubalance mellem arbejdstid og arbejdsmængde, særligt i forhold til både alt for korte og urealistiske tidsfrister i sagsbehandlingen. Denne problematik med dårligt psykisk arbejdsmiljø har Politiforbundets Hovedbestyrelse netop drøftet. Det var foreningsformand John Hansen fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politiforening, der rejste debatten, da han er bekymret for udviklingen. På den baggrund havde han lavet et debatoplæg om udfordringerne, som kollegerne oplever.

Der var mange i Hovedbestyrelsen, som kunne nikke genkendende til problematikker, der rammer bredt både i beredskaber og i efterforskningsafdelinger i hele landet. Den seneste trivselsmåling viste samme tendens med, at medlemmerne oplever en stor frustration over ubalancen mellem arbejdstid og arbejdsmængde. Flere hovedbestyrelsesmedlemmer kunne berette om tilfælde af stress-sygemeldinger og på grund af det dårlige psykiske arbejdsmiljø og arbejdspres blandt andet i forhold til tidsfrister og voksende sagsbunker.

Derfor blev det besluttet, at Forhandlingsudvalget arbejder videre med udfordringerne og kommer med en indstilling til det videre arbejde, som skal sættes i gang.

- Vi tager det meget alvorligt og arbejder videre med dette problem, som desværre berører mange medlemmer. Kollegerne giver udtryk for, at der er for stort arbejdspres – blandt andet forårsaget af tidsfrister, drift og måltalsstyring og en masse uro med omstruktureringer. Derfor er det også vigtigt, at vi får adresseret problemerne, for eksempel i de lokale samarbejdsudvalg, med respekt for, hvad der ellers er sat i gang i forhold til trivselsarbejdet, siger forbundsformand Claus Oxfeldt.

Arbejdet i de lokale samarbejdsudvalg

Hovedbestyrelsen benyttede også mødet til en erfaringsudveksling og gruppedebat om, hvordan man bruger de lokale samarbejdsudvalg bedre og mere strategisk ude i politikredsene. Det viser sig, at samarbejdsudvalgene fungerer på lige så mange måder, som der er politikredse – og nogle bedre end andre. Det blev besluttet, at Hovedbestyrelsen hvert år vil dele erfaringer omkring samarbejdet i samarbejdsudvalgene.

Resortomlægning til Færdselsstyrelsen

Hovedbestyrelsen forholdt sig også til regeringens udmelding om resortomlægning af køreprøveområdet til Færdselsstyrelsen, der træder i kraft den 1. 1. 2020. Omlægningen kommer til at berøre cirka 115 polititjenestemænd og 140 civile køreprøvesagkyndige, der løser opgaver inden for afvikling af køreprøver, udstedelse og administration af kørekort og udstedelse af takografkort og særtransporttilladelser.

Det er en politisk beslutning, som Politiforbundets Hovedbestyrelse er trist og ærgerlig over. Der blev udtrykt bekymring for, om omlægningen reelt frigiver de politifolk, der er en politisk forventning om. Omlægningen rammer blandt andre mange, som er tæt på pensionsalderen, og mange af de berørte vil sandsynligvis lade sig pensionere. Der vil sandsynligvis også ske et udlån til Færdselsstyrelsen i forbindelse med overlevering af opgaverne, og derfor regner Hovedbestyrelsen ikke med, at det kommer til at blive en stor gevinst i form af frigjorte polititimer.

Politiforbundet følger sagen tæt i den kommende tid.

Fortsat arbejde med medlemstilfredshed

I efteråret 2017 svarede Politiforbundets medlemmer på en stor medlemstilfredshedsundersøgelse. Arbejdet med at øge medlemstilfredsheden er efterfølgende blevet implementeret i en styregruppe under Hovedbestyrelsen. Styregruppen har sammen med foreningsformændene og de lokale bestyrelser sat nye projekter og initiativer i gang for at forbedre medlemstilbud og afprøve nye former for medlemspleje. Arbejdet i styregruppen kører videre, og planen er, at Hovedbestyrelsen bliver præsenteret for et udkast til en ny opfølgning af en medlemsundersøgelse senere på året.

Træning i arbejdstiden – kampen for lokale aftaler

Hovedbestyrelsen har gennem længere tid arbejdet på at få indført træning i arbejdstiden som et nationalt koncept. Dette er desværre blevet afvist af Rigspolitiet. Der var dog enighed i Hovedbestyrelsen om, at man ikke vil opgive idéen om en times træning i arbejdstiden. Derfor er anbefalingen nu, at foreningsformændene presser på for at få indført lokale aftaler, idet der er evidens for, at fysisk træning øger kollegernes trivsel og medfører et faldende sygefravær.

En central seniorpolitik

Skal Hovedbestyrelsen arbejde for en central seniorpolitik, eller skal det gøres lokalt? Det var til debat på to-dagsmødet. Baggrunden for drøftelsen er, at mange kredse kører på laveste fællesnævner i forhold til at have en senior- eller fastholdelsespolitik. Der er stor forskel på, hvordan kredsene forvalter reglerne. Politiforbundets sekretariat vil i den kommende tid indsamle erfaringer fra hele landet, som forbundets Personalepolitiske Udvalg vil arbejde videre med i et samlet oplæg til Hovedbestyrelsen.

Projektet ”Tilbage til politifagligheden”

Arbejdet omkring kongresprojektet under navnet ”Styring og ledelse i politiet” kører videre efter et grundigt forarbejde i politiforeningerne med besvarelse af et spørgeskema. Der arbejdes nu videre ud fra disse tre temaer: ”Udvid det faglige råderum”, ”Udvid ledelsesrummet” og ”Strategiprocessen”. Projektet vil blive yderligere præsenteret ved Politiforbundets Midtvejskonference, der afholdes den 20. maj i Fredericia. Her deltager ca. 100 tillidsrepræsentanter fra hele landet.

Udrykningskørsel – stadig ingen afklaring

Der har været afholdt møde den 29. marts i arbejdsgruppen om udrykning. Det var meningen, at det var det sidste og afsluttende møde, men sådan skulle det ikke gå. Der er stadig ikke blevet enighed om et nyt udrykningscirkulære med Rigspolitiet, og dermed er der stadig ingen afslutning eller afklaring om udrykning. Politiforbundet arbejder videre for at sikre mere gennemsigtige arbejdsbetingelser på området.

Ferieboliger

Politiforbundets ferieboligkoncept har været igennem en grundig evaluering, og Hovedbestyrelsen besluttede, at konceptet fortsætter som det hidtil har gjort. Konklusionen er nemlig, at økonomien er fornuftig, og at ferieboligerne er et godt og alsidigt tilbud til medlemmerne.