OK24

Krav til OK24: Politiforbundet forventer lønstigninger, der sikrer reallønnen

Politiforbundets Hovedbestyrelse er nu blevet enig om hvilke krav til fornyelse af overenskomsten, der skal sendes videre til CO10, som er forbundets forhandler- og centralorganisation. Kravene er blevet til på baggrund af lokale drøftelser i politiforeningerne samt indstilling fra forbundets OK24-udvalg. Hovedbestyrelsen har nu endelig godkendt de samlede krav.

Vagtcentral rød lampe

Af de generelle krav, som sendes videre, kan nævnes: generelle lønstigninger, regulering af tjenestemandspensionen, organisationspuljer, forhøjelse af lokallønnen, videreførelse af reguleringsordningen samt overførelse af grønlandske tjenestemænd til det danske aftaleområde.

- Jeg er tilfreds med det grundige arbejde, der har været ude i bestyrelserne i politiforeningerne med input fra medlemmerne, som derefter er blevet bearbejdet af OK24-udvalget. Det er en vigtig demokratisk proces. Vores vigtigste generelle krav er hovedsageligt en højere grundløn, som skal sikre reallønnen i en tid med høj inflation, lyder det fra forbundsformand Heino Kegel.

Om forventningerne til det kommende resultat, forklarer forbundsformanden:

- Jeg er af den overbevisning, at polititjenestemænd slet ikke er lønnet højt nok i dag i forhold til de krav, den faglighed og den øgede kompleksitet, som følger med politiarbejdet. Vores medlemmer fortjener i den grad at blive honoreret bedre for deres store indsats og samfundsvigtige arbejde. Ligeledes er der et enormt stort arbejdspres på kollegerne, utallige omlægninger, nat- og weekendarbejde og generel uforudsigelig og farlighed i arbejdet, som bør belønnes bedre, siger Heino Kegel.

Politiforbundets krav bliver samlet med andre faglige organisationers krav, og derefter vedtages de samlede krav til CO10’s repræsentantskabsmøde i november. Først i slutningen af året udveksler CFU (Centralorganisationernes Fællesudvalg) de samlede krav med Finansministeriet.

- Det er vigtigt at huske på, at en overenskomstproces er en forhandling for mange offentligt ansatte faggrupper i både stat, regioner og kommuner, hvor der forhandles om en samlet ramme for de generelle lønstigninger. I Politiforbundet har vi en klar forventning om, at statens ansatte – herunder polititjenestemænd - kommer til at følge de samme lønstigninger, som vi har set i de private overenskomster, afslutter Heino Kegel.

Læs mere om, hvem der forhandler din løn her: https://politiforbundet.dk/for-medlemmer/loen

Nyt udvalg stiller skarpt på pensions- og tilbagetrækningsalder

Det er et fokusområde for Politiforbundet, at forbundets medlemmer kan trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet på en værdig måde, hvor der er mulighed for at leve en aktiv pensionisttilværelse. Derfor har Politiforbundets Hovedbestyrelse besluttet at nedsætte et udvalg, som skal afdække konsekvenserne af tilbagetrækningsreformen fra 2011, som betyder, at der er nye og særlige førtidspensionsfradrag for visse polititjenestemænd. Derudover blev den pligtige afgangsalder for polititjenestemænd ophævet i forbindelse med reformen.

- Politifolk kæmper med et stort arbejdspres og skal samtidig opfylde kravet om at være operativ parate indtil pensionsalderen. I den forbindelse vil jeg tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved, om den stigende pensionsalder, som blev vedtaget med tilbagetrækningsreformen, overhovedet giver mening for politifolk? Jeg ser mange udfordringer ved, at politijobbet og vores arbejdsmiljø ikke er tilpasset den stigende pensionsalder. At man som 70-årig skal opfylde kravene om at være operativ parat, have skiftende arbejdstider og bære en tung vest – blot for at nævne de helt åbenlyse udfordringer, lyder det fra forbundsformand Heino Kegel.

Det nye udvalg under Hovedbestyrelsen skal have fuldendt sit arbejde senest med udgangen af 1. kvartal i 2025. Derudover vil der i Politiforbundet køre et sideløbende arbejde med at give tjenestemandspensionen et serviceeftersyn frem mod kongressen i 2025. Her vil man undersøge konditionerne for tjenestemandspensionen i et nutidigt perspektiv.