• OK24

OK24

- Vi har hverken armene over hovedet eller tommelfingeren nedad. Det har været svære forhandlinger, men der er gode elementer i aftalen, siger forbundsformand Heino Kegel efter Politiforbundets Hovedbestyrelse har drøftet OK24-aftalen på et møde mandag aften.

• Grønland

Grønland

Politiforbundet og Rigspolitiet har netop indgået aftale om, at udligningstillægget medregnes fuldt ud i timelønnen i forbindelse med udbetalingen af arbejdstidsbestemte ydelser.

• Bagerst i køen til løn

Løn

Trepartsforhandlingerne endte med et lønløft på 6,8 milliarder kroner til politisk udvalgte faggrupper. Politifolk var ikke blandt de udvalgte, hvilket Politiforbundet finder dybt skuffende. - Politifolk er ellers en af de faggrupper, der går forrest i samfundet, når der skal bekæmpes og forebygges kriminalitet. Men tilsyneladende står vi bagerst i køen, når der skal uddeles løn. Det er stærkt utilfredsstillende, lyder det fra forbundsformanden.

• Pengesedler

OK24

Politifolk fortjener at blive honoreret bedre for deres store indsats og samfundsvigtige arbejde, lyder det fra forbundsmand Heino Kegel. Men hvordan vil Politiforbundet arbejde for, at medlemmerne får bedre løn og ansættelsesvilkår i de kommende overenskomstforhandlinger? Forbundsformanden giver svar på tiltale.

• Uniform_ærme

Nyhedsbrev

Politiforbundet er dybt utilfreds og skuffet over, at politifolk ikke er blandt de prioriterede faggrupper, som regeringen vil give et ekstraordinært lønløft i forbindelse med kommende trepartsforhandlinger. – Vi er dybt skuffede på medlemmernes vegne, som fortjener at blive anerkendt lyder det fra forbundsformand Heino Kegel.

• Heino Kegel

Kommentar

Statsminister Mette Frederiksen (S) meldte lørdag ud, hvilke faggrupper, som regeringen vil prioritere ved de kommende trepartsforhandlinger om lønløft i den offentlige sektor. Politifolk er ikke iblandt de fire udvalgte grupper. – Jeg er meget skuffet over, at vi ikke er med, siger Heino Kegel, formand for Politiforbundet.

• Vagtcentral rød lampe

OK24

Politiforbundets Hovedbestyrelse er nu blevet enig om hvilke krav til fornyelse af overenskomsten, der skal sendes videre til CO10, som er forbundets forhandler- og centralorganisation. Kravene er blevet til på baggrund af lokale drøftelser i politiforeningerne samt indstilling fra forbundets OK24-udvalg. Hovedbestyrelsen har nu endelig godkendt de samlede krav.

• Heino Kegel

Løn

En vending, der ofte bruges om politiet, er, at når alle andre flygter væk, så løber politiet direkte hen for at løse problemerne. Det er selvfølgelig en forsimpling, da vi er en faggruppe af mange, som løser et utal af vigtige opgaver i samfundet. Men det er uomtvisteligt, at politiet har en helt særlig opgave med at løse svære, udfordrende, farlige og konfliktfyldte opgaver.

• Patruljevogn_makkerpar

OK24

Overenskomsterne på det private område er blevet stemt igennem. Det er interessant for Politiforbundets medlemmer, da dette aftaleresultat i et vist omfang sætter rammen for overenskomsterne i det offentlige, som skal forhandles på plads næste år. – Parterne på det private område har haft et ønske om at genoprette reallønnen i en tid med høj inflation, hvilket er lykkes. Det tegner godt for Politiforbundets medlemmer, lyder det fra lønekspert i Politiforbundet.

• Uniform_ærme

Lønstrukturkomité

Lønstrukturkomiteen har fremlagt resultaterne af undersøgelsen af lønstrukturer i den offentlige sektor. Ser man på timelønnen for offentligt ansatte er polititjenestemænd indplaceret i den øvre ende af skalaen. Ifølge Politiforbundet er det dog ikke retvisende at sammenligne timeløn på tværs af erhvervsgrupper, da polititjenestemænd optjener deres løn under andre vilkår end de fleste andre. – Politifolks løn står ikke mål med, hvad der kræves af dem, eller de arbejdsvilkår de arbejder under, lyder det fra forbundsformand Heino Kegel.