Løn

Frem i lønkøen: Nu er det politiets tur

Trepartsforhandlingerne endte med et lønløft på 6,8 milliarder kroner til politisk udvalgte faggrupper. Politifolk var ikke blandt de udvalgte, hvilket Politiforbundet finder dybt skuffende. - Politifolk er ellers en af de faggrupper, der går forrest i samfundet, når der skal bekæmpes og forebygges kriminalitet. Men tilsyneladende står vi bagerst i køen, når der skal uddeles løn. Det er stærkt utilfredsstillende, lyder det fra forbundsformanden.

Bagerst i køen til løn

Af Stine Svarre Gaardhøj

Trepartsforhandlingerne er nu færdige, og udvalgte faggrupper opnår et lønløft. Politiet kan dog se langt efter flere lønkroner, også selvom politiet som faggruppe opfylder kriterierne om at have direkte borgerkontakt, arbejde på skæve tidspunkter og være udfordret i forhold til rekruttering, som var nogle af regeringens parametre.

Det er en skuffet forbundsformand, som har blandet sig i den offentlige debat for at gøre opmærksom på dels en utidig indblanding i den danske aftalemodel og dels, at politifolk er svært utilfredse med ikke at være blandt de udvalgte faggrupper.

- Politifolk stiller altid op i alle situationer, hvor andre måske trækker sig. Politiet står dermed i forreste linje, når der skal passes på samfundet. Men desværre står politiet bagerst i køen, når der skal uddeles lønkroner. Det er ikke godt nok, lyder det fra Heino Kegel.

Han uddyber: - Derfor forventer Politiforbundet også, at de kommende overenskomstforhandlinger vil tilgodese vores medlemmer. Politifolk bør anerkendes for de vigtige kerneopgaver, de udfører i vores velfærdssamfund, siger Heino Kegel.

Politiet går forrest, når der skal forebygges eller bekæmpes kriminalitet, men står desværre bagerst i køen, når der skal uddeles lønkroner. Det er ikke godt nok, lyder det fra Politiforbundet.

Harmoni mellem krav og løn

Han fremhæver, at lønnen skal harmonere med arbejdsindholdet. Det mener han langt fra, den gør i dag.

- Polititjenestemænd er slet ikke lønnet højt nok i forhold til de høje krav, den faglighed og den kompleksitet, som følger med politiarbejde af i dag. Derudover drives der nærmest rovdrift på politifolk for at få enderne til at mødes, siger forbundsformanden med henvisning til blandt andet de stærkt pressede beredskaber.

Der er brug for flere politifolk og en langsigtet og holdbar plan for politiet, pointerer han.

- For at kunne rekruttere nye politistuderende fremadrettet, men også for at fastholde vores nuværende, dygtige kolleger, har vi brug for at være ærlige om, at løn også betyder noget. Man kan ganske enkelt ikke betale husleje med gode intentioner. Der er derfor brug for mere attraktive løn- og arbejdsvilkår i politiet, fastslår Heino Kegel.

Løn og rekruttering hænger sammen

En ud af tre politifolk overvejer at søge væk fra politiet. Det viser en undersøgelse foretaget af Politiforbundet, hvor mere end 1.400 politifolk har svaret.

- Det kræver politisk vilje at investere i politiet – også når det kommer til bedre lønvilkår. Den politiske vilje er der i høj grad brug for, at vi snart mærker noget til, siger forbundsformand Heino Kegel.

Spiller faggrupper ud mod hinanden

- Der er intet galt med, at sygeplejersker, pædagoger, sosu’er og fængselsbetjente får mere i løn. Men der er noget galt, når regeringen med de her trepartsforhandlinger spiller faggrupper ud mod hinanden i kampen om at få mere i lønningsposen. Det, mener jeg, er en helt forkert metode og en grim indblanding i den danske model, afslutter Heino Kegel.