Aftaleforhandlinger

• OK24

OK24

Forhandlingerne om en ny overenskomst for 2024 er skudt i gang. Politiforbundet forventer lønforbedringer til medlemmerne, herunder generelle lønstigninger, der kan være med til at genoprette reallønnen efter år med høj inflation.

• Bagerst i køen til løn

Løn

Trepartsforhandlingerne endte med et lønløft på 6,8 milliarder kroner til politisk udvalgte faggrupper. Politifolk var ikke blandt de udvalgte, hvilket Politiforbundet finder dybt skuffende. - Politifolk er ellers en af de faggrupper, der går forrest i samfundet, når der skal bekæmpes og forebygges kriminalitet. Men tilsyneladende står vi bagerst i køen, når der skal uddeles løn. Det er stærkt utilfredsstillende, lyder det fra forbundsformanden.

• Politi

Løn

Trepartsforhandlingerne er netop afsluttet, og udvalgte faggrupper kan nu se frem til et lønløft. Politiet har ikke været blandt disse udvalgte grupper og får dermed heller ikke mere i lønningsposen.

• Vagtcentral rød lampe

OK24

Politiforbundets Hovedbestyrelse er nu blevet enig om hvilke krav til fornyelse af overenskomsten, der skal sendes videre til CO10, som er forbundets forhandler- og centralorganisation. Kravene er blevet til på baggrund af lokale drøftelser i politiforeningerne samt indstilling fra forbundets OK24-udvalg. Hovedbestyrelsen har nu endelig godkendt de samlede krav.

• politifolk

Tiden nærmer sig, hvor arbejdet med et nyt politiforlig skal indledes. Med tilbageholdt åndedræt afventer vi, om der er politisk ønske om en etårig forlængelse af det eksisterende forlig, måske med nogle få tilføjelser, eller om det bliver et helt nyt forlig med en lang horisont? Vi har vores eget ønskescenarie, skriver formand for Politilederforeningen, Heine Hansen, i sit fagpolitiske indspark.

• politileder

Politilederforeningen organiserer de ca. 950 politiuddannede ledere i dansk politi, fra politikommissærer til chefpolitiinspektører. Vi plejer ikke at melde drastisk ud, men det er efterhånden drastiske tider i dansk politi. Politilederforeningen er nemlig dybt bekymrede for, at dansk politi i det daglige har fået så mange ”skal-opgaver”, som vi bliver målt på, at de stedlige ledelser reelt ikke har andre muligheder end at neddrosle på dét, der for få år siden blev betegnet som vitale, ufravigelige kerneopgaver.

• vagtcentral

Nyhedsbrev

De store streger er trukket i forhold til den omfattende ændring af såvel rigspoliti som oprettelse af en selvstændig National Efterforskningsenhed med placering i både øst og vest. Både halveringen af Rigspolitiet og oprettelse af den ny enhed er politisk bestemt af et flertal i Folketinget.

• Resortoverdragelse køreprøveområdet

Flere af Politiforbundets medlemmer vil blive berørt af den resortoverdragelse af dele af færdselsområdet, som er besluttet med den ny flerårsaftale. Forbundssekretær Jan Hempel er Politiforbundets tovholder på processen og sidder med i Rigspolitiets referencegruppe. - Det er klart, at sådan en omvæltning afføder stor usikkerhed og en masse spørgsmål, og jeg vil gøre mit bedste for at løbe svar op til medlemmerne, siger Jan Hempel.

• Resortoverdragelse køreprøveområdet

Hvad indebærer en resortoverdragelse egentlig? Hvad betyder det for de berørte medarbejdere, og hvordan forholder Politiforbundet sig?

• Politimand betjent trappe

Flerårsaftale

Flerårsaftalen på politiets område forhandles i disse dage på plads på Christiansborg. Med ved forhandlingsbordet er planerne om en mulig åbning for større brug af kommunale vagtværn. Planerne skaber stor ærgrelse i Politiforbundet, hvor man advarer mod at bruge sparetider som undskyldning for fundamental udhuling af retsstaten.