Hvad sker der, når politiopgaven overdrages?

Hvad indebærer en resortoverdragelse egentlig? Hvad betyder det for de berørte medarbejdere, og hvordan forholder Politiforbundet sig?

Resortoverdragelse køreprøveområdet

En resortoverdragelse er en politisk beslutning, som en regering kan træffe. Typisk ser man det efter et folketingsvalg, hvor ministerier samles i nye konstellationer eller i forbindelse med indgåelse af forlig.

I den seneste flerårsaftale, ”Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023”, er der besluttet et spor vedrørende resortoverdragelse af flere opgaver på færdselsområdet, gældende pr. 1. oktober 2021.
Det drejer sig om afviklingen af teori- og køreprøver, udstedelse og administration af kørekort samt udstedelse af takografkort fra politiet til Færdselsstyrelsen, ligesom opgaven vedrørende udstedelse af særtransporttilladelser overdrages fra politiet til Vejdirektoratet.

Det politiske mål med resortoverdragelsen er at frigive ressourcer i politiet til løsning af politiets kerneopgaver, og ifølge flerårsaftalen betyder ressortoverdragelsen en styrkelse af politiets operative kapacitet med ca. 115 politiårsværk.

Forpligtet til at flytte med

Hvad betyder det konkret for de medarbejdere i politiet, som løser opgaver inden for et område, der overgår til et andet ministerium og styrelse? Rent ansættelsesretlig er man som udgangspunkt forpligtet til at flytte med opgaven. Uanset om man er tjenestemand eller overenskomstansat. Ressortoverdragelsen betragtes nemlig ikke i sig selv som en væsentlig stillingsændring, fordi opgaverne er de samme – medarbejderen får ”bare” en ny arbejdsgiver og et nyt arbejdssted.

En medarbejder, der overdrages, opretholder som udgangspunkt også sin nuværende løn, timetal, opsigelsesanciennitet med videre. Dog kan nogle funktionstillæg bortfalde, fordi tillæggene kan bero på lokale aftaler, som ikke nødvendigvis følger med.

Rent geografisk kan der være grænser for, hvor langt man kan bede en overenskomstansat medarbejder om at flytte med, hvis eksempelvis arbejdspladsen rykker fra hovedstaden til Vestjylland. Hvorimod en tjenestemand i princippet skal ”tåle” at risikere at blive rykket rundt i hele landet.

Når stillingen ændrer karakter

Hvis resortoverdragelsen medfører faktiske ændringer i en medarbejders arbejdsindhold, vil ændringerne skulle vurderes konkret for at afgøre, om de er så indgribende, at de kun kan gennemføres ved, at medarbejderen tilbydes fortsat ansættelse på ændrede vilkår. Denne vurdering vil typisk ske mellem den kommende arbejdsgiver og medarbejderen, som ofte også involverer sin fagforening.

Hvis medarbejderen ikke ønsker at tage imod tilbuddet, bliver medarbejderen afskediget. Specielt for tjenestemænd gælder dog, at hvis ændringerne går ud over, hvad han/hun skal acceptere, kan den pågældende kræve sig afskediget med pension og – ved særligt indgribende ændringer, der kan sidestilles med stillingsnedlæggelse – med rådighedsløn.

Polititjenestemand – og hvad så?

Der er i denne flerårsaftale lagt op til, at de berørte polititjenestemænd skal forblive i politiet – for at frigive deres timer til løsning af kerneopgaver. Et spørgsmål kan dog være, hvor de skal træde ind efter måske at have beskæftiget sig med et særligt område i flere årtier?
Såvel politi- som kontortjenestemænd kan i princippet også blive udlånt til den nye styrelse i en overgangsperiode efter en resortoverdragelse. Men hvor længe kan en overgangsperiode strække sig over?

Resortoverdragelsen af dele af færdselsområdet er som nævnt en politisk beslutning, men umiddelbart tvivler Politiforbundet på, at den reelt vil styrke politiets operative kapacitet med ca. 115 politiårsværk. Politiforbundet har i øvrigt tidligere sat spørgsmålstegn ved, hvor mange politiressourcer resortoverdragelsen reelt frigiver, da mange af de berørte polititjenestemænd i forvejen assisterer og sponserer i andre afdelinger i politiet.

Desuden kan en resortoverdragelse medvirke til et mindre rummeligt arbejdsmiljø, fordi de politiopgaver, der forsvinder, typisk er af en karakter, som er mindre fysisk krævende end for eksempel at køre patrulje, stå bevogtning eller lignende. Men der er også behov for de mere skånsomme arbejdsopgaver i politiet. Derfor kan en resortoverdragelse bevirke, at ældre medarbejdere vælger at lade sig pensionere i stedet for at skulle forholde sig til en ny arbejdsgiver og arbejdssted i en overgangsperiode eller til nye arbejdsopgaver i politiet.