Politiforbundet: Ingen vil blive ”efterladt på perronen”

Flere af Politiforbundets medlemmer vil blive berørt af den resortoverdragelse af dele af færdselsområdet, som er besluttet med den ny flerårsaftale. Forbundssekretær Jan Hempel er Politiforbundets tovholder på processen og sidder med i Rigspolitiets referencegruppe. - Det er klart, at sådan en omvæltning afføder stor usikkerhed og en masse spørgsmål, og jeg vil gøre mit bedste for at løbe svar op til medlemmerne, siger Jan Hempel.

Resortoverdragelse køreprøveområdet

Pr. 1. oktober i år sker der en resortoverdragelse af teori- og køreprøver, udstedelse og administration af kørekort samt udstedelse af takografkort fra politiet til Færdselsstyrelsen, ligesom opgaven vedrørende udstedelse af særtransporttilladelser overdrages til Vejdirektoratet.

Opgaverne udføres i dag i politiet af cirka 300 årsværk, hvor de fleste er civilt ansatte, og vil blive overflyttet til Færdselsstyrelsen, mens de politifolk, der i dag er beskæftigede med færdselsopgaverne, forbliver i politiet med henblik på en styrkelse af politiets operative kapacitet. Aftaleparterne bag flerårsaftalen forventer, at der kan frigøres 115 politiårsværk på den konto.

Tæt på processen

Forbundssekretær Jan Hempel er udpeget som Politiforbundets tovholder og kontaktperson i forbindelse med resortoverdragelses-opgaven. Han sidder med i Rigspolitiets referencegruppe til den interne styregruppe, der har holdt et såkaldt sættemøde den 21. januar.
På mødet blev
referencegruppens medlemmer præsenteret for Rigspolitiets projektorganisation, der består af syv spor:
Forretningen (selve opgaven), it, bygninger, uddannelse, HR, økonomi og Nordatlantisk
(Grønland og Færøerne).

- Som medlem af referencegruppen kommer jeg tæt på processen og vil have stort fokus på, hvordan den konkrete håndtering af overdragelsen kommer til at ske, og hvilke regler der gør sig gældende for personaleoverførelse af Politiforbundets medlemmer – for både tjenestemænd, overenskomstansatte og ansatte på individuelle kontrakter, fortæller Jan Hempel.

Han oplyser, at man på de kommende møder i referencegruppen blandt andet skal have afdækket hvilke medarbejdere, det bliver berørt, ligesom der skal udfærdiges en tidslinje og en kommunikationsplan.

Du kan læse mere på ”resort-sitet” på POLintra med nyheder og en FAQ med basale spørgsmål og svar.

- Men Politiforbundets medlemmer er naturligvis også meget velkomne til at kontakte mig med deres spørgsmål. En resortoverdragelse skaber forståeligt stor usikkerhed og utryghed, og vi vil gøre vores bedste for, at ingen medlemmer føler sig ”ladt tilbage på perronen”, siger Jan Hempel.

Læs også: Hvad sker der, når politiopgaven overdrages?