Lønstrukturkomité

Lønstrukturkomité tager ikke højde for særlige arbejdsvilkår

Lønstrukturkomiteen har fremlagt resultaterne af undersøgelsen af lønstrukturer i den offentlige sektor. Ser man på timelønnen for offentligt ansatte er polititjenestemænd indplaceret i den øvre ende af skalaen. Ifølge Politiforbundet er det dog ikke retvisende at sammenligne timeløn på tværs af erhvervsgrupper, da polititjenestemænd optjener deres løn under andre vilkår end de fleste andre. – Politifolks løn står ikke mål med, hvad der kræves af dem, eller de arbejdsvilkår de arbejder under, lyder det fra forbundsformand Heino Kegel.

Uniform_ærme

Af Stine Svarre Gaardhøj

Den længe ventede rapport fra Lønstrukturkomiteen er nu blevet fremlagt. Resultaterne skal blandt andet bruges af regeringen i kommende trepartsforhandlinger, hvor tre milliarder kroner skal fordeles til faggrupper, som har et lønefterslæb og rekrutteringsudfordringer. Rapporten konkluderer blandt andet, at den offentlige sektor ikke er lønførende, derudover viser rapporten hvilken lønspredning, der eksisterer blandt offentligt ansatte.

Politiforbundet tager lønstrukturkomiteens beregninger til efterretning, men mener ikke sammenligningen på tværs af erhvervsgrupper giver et tilstrækkeligt nuanceret billede af timelønnen.

- Jeg kan godt forstå, hvis politifolk er uforstående over, at Lønstrukturkomiteen er kommet frem til, at de er indplaceret højt på den samlede liste over offentligt ansattes timelønninger. Der er nok ikke mange, der kan genkende billedet fra deres lønseddel, lyder det fra forbundsformand Heino Kegel.

En større del af politifolks arbejde ligger uden for normal arbejdstid

Forbundsformanden peger på en række parametre, hvor det er vanskeligt at sammenligne lønnen på tværs, idet en betydelig del af politifolks arbejde sker uden for normal arbejdstid sammenlignet med andre erhvervsgrupper. Satserne i staten for dette arbejde er lavere end i kommuner og regioner.

- 20-25 procent af politifolks arbejdstid ligger uden for normal kontortid - altså om natten, i weekenden eller på helligdage. Da der er store forskelle på satserne for kompensation for arbejde uden for normal arbejdstid, betyder det, at politifolk altså arbejder flere timer uden for normal arbejdstid sammenlignet med andre erhvervsgrupper. Disse forskelle i arbejdsvilkår afspejles ikke i opgørelsen af timelønnen på tværs af grupperne, forklarer Heino Kegel.

Værdien af tjenestemandspensionen er skruet højt op

Et andet element, som Heino Kegel fremhæver som problematisk i Lønstrukturkomiteens beregninger, er, at politifolks pensionsvilkår er opgjort ud fra en aktuarmæssig beregning, der er betydelig højere end værdien af den egenpension, som pensionsordningen udløser ved alderspension.

- Ifølge rapporten er politifolks tjenestemandspension blevet opgjort til at være omkring 30 procent, men det matcher altså ikke den pension, politifolk oplever ved alderspensionering, siger Heino Kegel.

Arbejdsforholdene for politifolk er dårlige

- Det er også nødvendigt at se på, hvilke arbejdsforhold de enkelte faggrupper arbejder under. Og her må man konstatere, at politifolk dagligt kæmper med et højt arbejdspres, som indebærer utallige tilkald, inddragne fridage, omlægninger og usikkerhed om, hvorvidt man kan få fri til familiebegivenheder. Samtidig skal politifolk kunne tåle et evigt pres om at være operativ parate, acceptere at blive sendt rundt i landet på opgaver eller være ”stavnsbundet” i en bestemt politikreds på ubestemt tid, lyder det fra forbundsformanden.

Han fortsætter:

- Når alt det er gjort op, mener jeg, at politifolks løn ikke står mål med, hvad der kræves af dem, og at opgørelsen fra Lønstrukturkomitéen ikke giver et fyldestgørende billede af de udfordringer, der eksempelvis er i forhold til rekruttering og fastholdelse, afslutter Heino Kegel.