Konference i Berlin for unge politifolk med fokus på rekruttering, cybercrime og vold mod politifolk

En International konference for yngre politifolk, arrangeret af tysk og hollandsk politiforbund, løb af stablen i denne uge. Fra dansk og grønlandsk politi deltog i alt tre unge politifolk. - Det var en god mulighed for at netværke og blive klogere på, hvilke udfordringer man har i de andre landes politikorps. Mange var de samme, siger 27-årige Line, der er studerende på Politiskolen i Brøndby.

Youth conference 2023

Af Karina Bjørnholdt

Det var tredje gang, at det hollandske politiforbund, NPB, og det tyske politiforbund, GPD, afholdt International Youth Conference. Denne gang i Berlin, hvor omkring 20 deltagere deltog i den todages konference.

Efter at have været corona-lukket i tre år var det en stille opstart, hvor især yngre, tyske politifolk havde fundet vej til konferencen. Men også Holland, Schweiz, Norge og Danmark/Grønland var repræsenteret. Politiforbundet havde sendt Line, Nikolas og Aqissiaq afsted. De to sidstnævnte arbejder i Midt-og Vestsjællands Politi og Grønlands Politi, mens Line er 3. semesterstuderende på Politiskolen i Brøndby, med kommende tjenestested i Københavns Politi.

youth Conference 2023-2
Der var også tid til at netværke, både med egne og udenlandske kolleger, under konferencen for unge politifolk i Berlin. Her ses Line, Nikolas og Aqissiaq. Privatfoto

Selvom det internationale præg på konferencen altså var begrænset i år, synes Line alligevel, at det var en god og lærerig oplevelse at være afsted. Blandt andet gjorde et oplæg dem klogere på, hvordan hollandsk politi arbejder med rekruttering i en tid, hvor der er længere mellem ansøgerne, ligesom en tysk professor fortalte om cybercrime, og udviklingen på området.
Deltagerne arbejdede desuden i workshops, hvor de kunne vælge mellem emnerne: Rekruttering, cybercrime eller vold mod politiet.

- Selvom der er mange forskellige vilkår blandt politistyrkerne i forhold til uddannelse, løn og arbejdsmiljø, så er der alligevel en del lighedspunkter, hvor vi kunne dele vores erfaringer, fortæller Line.
Hun er i færd med at skrive om strømpistoler som magtmiddel i sit semesterprojekt, og derfor fik hun også benyttet lejligheden til at spørge ind til de norske, tyske og hollandske erfaringer på området under konferencen.

26-årige Aqissiaq deltog i workshoppen omkring vold mod polititjenestemænd.
- Vi delte erfaringer på området – det er desværre noget, vi alle kender til. I nogle lande har man oplevet, at strømpistolen som magtmiddel medvirker til, at man kan gribe ind over for en person, der vil angribe, med et magtmiddel, der er mildere end at skulle skyde vedkommende. Vi talte også om, hvorvidt noget af volden kan forebygges ved at skabe en forståelse blandt borgerne om, at der er et menneske bag uniformen, fortæller Aqissiaq.

Tysk politi halter bagefter

34-årige Nikolas, der har fem års anciennitet i politiet, fortæller, hvordan danskerne til gengæld kunne få de tyske kolleger til at måbe over, hvor langt dansk politi er fremme i forhold til tysk politi, når det kommer til it-værktøjer. Eksempelvis apps på tjenestemobilerne og automatisk nummerpladegenkendelse i samt mulighed for at slå oplysninger op via Bifrost-systemet i patruljebilerne.
- Tysk politi har ingen apps, og de må stadig kalde ind op via radioen til vagtcentralen, hvis de skal have slået et køretøj eller andet op. De er langt tilbage i forhold til os, når det gælder teknologi, konstaterer Nikolas.

Sammen med Line og Aqissiag fik han også mulighed for at besøge en politistation i Berlin, fordi en tysk kollega inviterede dem med, da han efter konferencen skulle på arbejde.
- Politistationen lignede ærligt talt noget fra 1950’erne med dårlig belysning, dårlige akustik og store skrivestuer, hvor alt gav genlyd, beskriver Nikolas.

Nyt netværk

Han var lidt skuffet over, at konferencen, der havde en klar overvægt af tyske kolleger, primært handlede om, hvad tyskerne kunne lære af de andre.
- Men netværksdelen var rigtig god, ligesom det også er værd at tage med hjem, at vi faktisk har det ret godt i dansk politi i forhold til andre landes politistyrker, siger han.

Line fortæller, at hun helt klart vil anbefale andre yngre politifolk at deltage i konferencen. Selvom det meste foregik på tysk – med oversættelse via headsets – fik hun en masse viden med sig hjem om, hvordan man gør andre steder og ikke mindst et nyt netværk på tværs af landegrænser.
- Især de norske kolleger fik vi talt en del med, og skal jeg til Norge på et tidspunkt, vil jeg da lige aflægge et besøg, siger hun.

Også Aqissiaq sender en anbefaling afsted:
- Jeg er kommet hjem en ny viden og et nyt netværk, som jeg måske kan drage fordel af, hvis jeg engang i mit arbejde har brug for at trække på nogle internationale kræfter, siger Aqissiaq.