International konference: Yngre politifolk er vigtige i politiforbundene

Sabine og Marck var med til en international konference for unge politifolk. Her stiftede de bekendtskab med yngre politifolk fra ti lande. Formålet var at finde ud af, hvordan andre lande engagerer den unge del af politistyrken i fagforeningen.

Sabine konference

Af Benedicte Rasmussen

Omkring 75 yngre politifolk fra ti forskellige landes politiforbund var samlet til konferencen ”International Police Youth Conference” i Haag i slutningen af oktober. Blandt de deltagende lande var Norge, Tyskland, USA og Sydafrika. To repræsentanter fra Politiforbundet var også med. Det var Sabine Frandsen fra Nordjyllands Politi og Marck Tange fra Midt- og Vestsjællands Politi. De er begge 30 år og en del af et netværk af yngre politifolk, der er etableret under Politiforbundets Unge- og Imageudvalg.

Sabine og Marck
Marck og Sabine (i midten) sammen med to repræsentanter fra Politiets Fellesforbund i Norge.

- Vi var med for at repræsentere Politiforbundet og samtidig for at indsamle viden om, hvordan man engagerer og inddrager den yngre del af politistyrken i fagforeninger i andre lande, fortæller Marck.

Både Sabine og Marck er glade for, at de tog med til konferencen, da de har fået en masse ny viden og erfaringer med hjem.

- Det var et arrangement, der var rigtig godt skruet sammen både fagligt og socialt, og nu har vi fået konkrete bud på, hvordan man engagerer unge i de andre lande, fortæller Sabine, og Marck tilføjer:

- Vi fik et kæmpe udbytte af at deltage. Vi har stiftet bekendtskab med mange politifolk fra andre lande, som vi nu kan holde kontakten med. Samtidig lærte vi også om forskellige politifaglige indsatser, fortæller han.

Brug for unge politifolk i fagforeningerne

Der er stor forskel på, hvor meget de forskellige fagforbund inddrager den yngre del af styrken i deres arbejde. Særligt i Tyskland og Holland har man gode erfaringer med at få de yngre politifolk til at være aktive i foreningsarbejdet.

- I nogle lande har man reelle ungdomsrepræsentanter i de lokale politiforeninger, og andre steder har man ovenikøbet yngre politifolk med inde over de politiske beslutninger. I og med at politistyrkerne ofte har mange yngre ansatte, giver det rigtig god mening, at de bliver inddraget i fagforeningernes arbejde, siger Marck, og Sabine uddyber:

- Der er et stort optag af unge mennesker i det danske politi, og det er efter min mening rigtig vigtigt, at de også bliver engageret i politiforeningerne, men det kan være svært. Derfor var det ret interessant at høre, hvordan de i Tyskland og Holland har rigtig gode erfaringer med at få de unge inddraget i foreningsarbejdet, fortæller hun.

Helt konkret har man i Holland frigivet 200 timer til andet end politiarbejde til yngre politifolk, som er aktive i foreningsarbejde. I Tyskland har de i 50 år haft en såkaldt ”ungegruppe” i fagforeningen, hvor de i hver kreds diskuterer og erfaringsudveksler omkring faglige emner. Desuden danner ”ungegruppen” rammen for et stærkt socialt netværk i de tyske politikredse.

International konference
Fællesbillede af alle deltagerne foran Erasmusbrug i Rotterdam.

Vi deler de samme udfordringer

Under konferencen var der paneldebatter omkring fagforeningernes arbejde i forskellige lande. Og selvom der er forskellige kulturer, samfundsstrukturer og politifaglige udfordringer, så er de overordnede problematikker i forhold til arbejdsforhold de samme, fortæller Marck og Sabine.

- Det gik hurtigt op for os, at det er de samme udfordringer, vi står over for i politistyrkerne. Det gælder både i forhold til løn og arbejdstid – og problemstillingen med at være for få folk til for mange opgaver, fortæller Marck.

Ny viden om politiarbejde

Konferencen bød også på politifagligt indhold om for eksempel cybercrime, udstyr, uddannelse og træning. Desuden var der arrangeret et besøg i Rotterdam, hvor deltagerne både besøgte politiet ved havnen samt nogle hundeførere.

- Det var rigtig interessant at høre om, hvordan de gør tingene i Holland. Det var særlig interessant at høre om deres uddannelse, samt hvilket udstyr det pågældende land anvender, siger Sabine.

Konferencen blev afholdt af det hollandske politiforbund, NPB, og det tyske politiforbund, GPD. Forbundslederne fra de to lande åbnede konferencen med taler. Desuden var den hollandske justitsminister også på programmet.

Det er anden gang, konferencen afholdes.

Politiforbundets Unge- og Imageudvalg

Unge- og Imageudvalget har til formål at indsamle viden om, hvordan man engagerer og inddrager den yngre del af politistyrken i de lokale politiforeninger og Politiforbundet. I den forbindelse er der etableret et netværk af yngre politifolk, to fra hver kreds.