Ukraine

Danske politifolk sendes til Ukraine

Danske politifolk skal nu også hjælpe i Ukraine. Et udvalgt hold er netop sendt afsted. - Det er en barsk, men vigtig udsendelse, siger formand for Politiforbundet.

politileder

Af Anne Nyhus Haurum

Det er ikke kun F16-fly, der som noget nyt skal bidrage til den danske indsats i Ukraine. Også et hold danske politifolk er netop sendt til det krigshærgede land.

Helt præcist er fire menige politifolk, en politileder og en retsmediciner rejst til Ukraine. Her skal de bidrage med opklaring af krigsforbrydelser. De udsendte politifolk er fra National enhed for Særlig Kriminalitet.

- I første omgang er det planen, at gruppen skal være udsendt i en måned, inklusive transport frem og tilbage. Efterfølgende skal der evalueres på forløbet og vurderes, om Danmark forsat skal yde assistance inden for kriminalteknik eller bistå med andre kompetencer, siger Jakob Agesen, der er formand for Politiforeningen i NSK.

Historisk udsendelse af politifolk

- Det er historisk, at vi fra NSK sender folk til et land, hvor der er krig. Alle, der kommer afsted, har meldt sig frivillig, og der var flere, som meldte sig, end der skulle afsted, siger Jakob Agesen.

Han fortæller, at der ligger et grundigt arbejde forud for udsendelserne.  Særligt fokus på sikkerheden for de udsendte har fyldt meget. Det rigtige udstyr har skullet skaffes, ligesom praktiske forhold som honorering og forsikringer har været drøftet med Politiforbundet.

- Vi har haft stor fokus på frivillighed.  Det er folk, der brænder for opgaven, som kommer afsted. Mennesker, der vil ud at gøre en forskel. Det er en stor beslutning, og derfor skriver de udsendte politifolk også ”Min sidste vilje”, inden de bliver udsendt, siger Jakob Agesen og uddyber:

- Alle er afklarede. De går til opgaven på et oplyst grundlag.

Fokus på mental forberedelse

For nylig blev der afholdt et større seminar med de deltagende og deres familier. Her deltog også psykologer fra Rigspolitiets Psykologtjeneste.

-Der har været et stort fokus på den mentale forberedelse forud for udsendelsen, og der afholdes som en naturlig del psykologiske debriefinger efter udsendelsen af de danske politifolk. Og det er der gode grunde til. Uanset at det er rutineret personale, vi sender afsted, kan voldsomme begivenheder gøre et stærkt indtryk på de fleste, siger Jakob Agesen.

Stolt formand for Politiforbundet

I Politiforbundet har man været involveret i at forberede udsendelserne af de danske politifolk fra NSK.

- At dygtige, danske politifolk rejser til Ukraine for at forsvare vores vestlige frihedsrettigheder gør mig stolt, siger formand for Politiforbundet, Heino Kegel.

Han uddyber:

- Danske politifolk er professionelle og dygtige – og står i forreste geled, når det brænder på. Det gør det desværre i meget voldsom forstand i Ukraine, og derfor ser jeg også på udsendelsen af de danske politifolk med stor alvor. Det er barsk at blive sendt til et land i krig og en meget alvorlig mission.

De danske politifolk er rejst til Ukraine samtidigt med, at den ukrainske præsident Zelenskyj har besøgt Danmark.

Danske politifolk udsendt til Ukraine

Det første hold af danske kriminalteknikere er netop sendt til Ukraine.

Holdet består af kriminalteknikerne, der sammen med en retsmediciner skal bistå Den Internationale Straffedomsstols (ICC) arbejde med at efterforske internationale krigsforbrydelser, der er begået i Ukraine.

Det første hold af kriminalteknikere er ansat i gerningsstedsafdelingen i NKC og har - foruden de gængse kriminaltekniske kompetencer - særlige specialer inden for bomber, blodstænk og speciallys samt dokumentation med bl.a. droneoptagelser. Kompetencer, der kan blive afgørende, når kriminalteknikerne om lidt skal hjælpe ICC med at dokumentere gerningssteder efter missilangreb på civile samt på kritisk infrastruktur.

En anden opgave bliver i tæt samarbejde med retsmedicineren at lave kriminaltekniske undersøgelser af torturofre samt foretage fotodokumentation.

Dansk politi udsender forventeligt tre efterforskningshold til Ukraine for at bistå ICC’s arbejde med at efterforske krigsforbrydelser begået i Ukraine. Foruden dansk politi bidrager også kriminalteknikere fra bl.a. Belgien, Slovenien og Holland. Udsendelserne af efterforskere kører på skift efter en rotationsmodel mellem landene. Det er uvist, hvornår andet danske hold af kriminalteknikere udsendes, men det bliver formentligt primo 2024.

Jakob Agesen

Formand Politiforeningen i NSK