Nyhed

Ny foreningsformand på Bornholm: - Mine kæpheste er anstændighed og ordentlighed

Medlemmerne af Bornholms Politiforening valgte i torsdags ny formand. Det blev som ventet 41-årige Nicolai Bebe Jensen, næstformand gennem fire år. - Fokuspunkterne i min politikarriere og i mit formandskab er, at alle fortjener at blive behandlet fair, ordentligt og anstændigt – også selvom de har begået en fejl eller har dummet sig. Det har altid været mine kæpheste, siger han.

Formand Bornholms Politiforening Nicolai Bebe Jensen

Af Karina Bjørnholdt

Det bliver et velkendt ansigt, som overtager posten som foreningsformand i Danmark mindste politikreds efter Michael Per Mortensen, der har valgt at trække sig, fordi pensionen nærmer sig.
Ny formand, der blev enstemmigt valgt på den virtuelle generalforsamling i torsdags, er Nicolai Bebe Jensen, som har været næstformand i foreningen gennem fire år.

- Jeg har altid været typen, der gerne bidrager med løsninger. Jeg er sjældent den, der bare tier stille og venter på, at andre løser tingene for mig. Jeg vil hellere være en aktiv del af de løsninger, der skal findes, siger Nicolai Bebe Jensen, der er indfødt bornholmer og bor med sin kone og tre børn i Rønne – tre minutters cykelafstand fra politigården.

Formand Bornholms Politiforening Nicolai Bebe Jensen
Bornholms Politiforenings nye formand er et velkendt ansigt - Nicolai Bebe Jensen - foreningens næstformand gennem fire år.

Stærkere ud på den anden side

Bornholms Politi har været gennem en turbulent tid med tillidskrise mellem den daværende politidirektør, Kit Claudi Grøn-Iversen, og den øvrige ledelse og medarbejdere. Først på året valgte hun at trække sig fra sin stilling, og i dag udgøres øverste ledelse af fungerende politidirektør Frits Kjeldsen og chefpolitiinspektør Jacob Kofod Ipsen.

- Det er kommet nye boller på suppen. Der er sket et sceneskifte, også rent mentalt, i hele huset. Stemningen på stationen – mellem de ansatte og ledelsen, men også i ledelsen, er mere fri, fordi der er kommet spillerum til at have divergerende synspunkter. Sådan som det bør være, fortæller Nicolai Bebe Jensen.

Han lander dermed i formandsstolen i en periode, hvor der er grobund for et godt og tillidsbaseret samarbejde med ledelsen.
- Michael (Per Mortensen, red.) må siges at have taget det tunge læs her på falderebet, mens vores ledelseskrise stod på. Men jeg synes oprigtigt talt, at vi er kommet ordentligt og redeligt ud på den anden side. Endda stærkere, efter min opfattelse, for det er gået op for mange, hvor meget det betyder for ens arbejdsglæde og trivsel at blive behandlet og talt til på en ligeværdig måde. Det fylder mere, end man lige tror, siger Nicolai Bebe Jensen.

Faktisk mener den nye formand, at den bedre stemning og det stærkere fællesskab nu kan aflæses i, hvordan de bornholmske kolleger takler udfordringerne med coronakrisen.
- Der er blevet vendt op og ned på tjenesteplanerne, men det har folk taget med ophøjet ro. Indstillingen er, at vi har en opgave i forbindelse med corona, som vi selvfølgelig skal have løst, og alle har fået de varsler og kompensationer, de har haft krav på. Desuden har ledelsen været god til at kommunikere omkring situationen, siger Nicolai Bebe Jensen.

Blå bog – Nicolai Bebe Jensen
  • 41 år.
  • Født og opvokset på Bornholm.
  • Gift med Christina. Har tre børn mellem 6-12 år.
  • Ansat i dansk politi den 1.4. 2002.
    - Praktik i Køge Politi og retur dertil efter obligatorisk tid i beredskabsafdelingen i Københavns Politi.
    - Kredsreform i 2007: Søgte og kom til Roskilde i beredskabet.
    - Maj 2008 og otte måneder frem: Sommerassistance i Grønland.
    - Ultimo 2008: Radiooperatør i vagtcentralen i Roskilde.
    - Sommeren 2009: Søgte og fik stilling i beredskabet i Bornholms Politi og flyttede til øen med sin familie.
    - 2011: Valgt til menigt medlem af Bornholms Politiforenings bestyrelse.
    - 2012: Blev tjenestehundefører.
    - 2016: Valgt til næstformand i Bornholms Politiforening.
    - 1. maj 2019: Vagthavende – men har samtidigt også fungeret som hundefører. Tjenestehunden Boris er dog netop gået på pension.
    - 23. april 2020: Valgt til formand for Bornholms Politiforening.

Fuldt hus – for en periode

I det hele taget mener foreningsformanden, at politikredsen er inde i en god gænge p.t. Kredsen har altid været udfordret på rekrutteringen, men for tiden er fødekæden af nye, unge kolleger sikret, fordi Bornholms Politi nu modtager færdiguddannede elever, som kommer til øen, når eksamensbeviset er i hus. Der er dog indtil videre kun tale om en midlertidig ordning på i alt 30 politielever over tre år. Men på det seneste er det også lykkedes at få besat nogle tidsbegrænsede stillinger og nogle funktionsstillinger, som kredsen har slået op. Det ser også lyst ud med at få besat to andre politistillinger, som kredsen søger medarbejdere til.

- Dermed ikke sagt, at vi kan regne med, at folk bliver hængende for evigt. Mange af de unge, søger for eksempel væk, når de har ”aftjent deres værnepligt”. Sådan er det, og foreningen bistår dem med det. Men lige nu er kredsen faktisk ved at have besat alle vores stillinger – lønkronerne er brugt. Det er meget positivt. Desværre er det en stakket frist, fordi vi også har mange, der snart kan gå på pension, hvis de ønsker det, fortæller Nicolai Bebe Jensen.

Snart skal han selv til at skifte stilling. Han er i dag vagthavende, men han og ledelsen er enige om, at det ikke fungerer med skifteholdstjeneste, når man også skal være en synlig fællestillidsmand for kollegerne, og når man skal deltage i diverse møder med videre. Derfor skal der findes en 8-16-stilling, som Nicolai Bebe Jensen kan passe ved siden af sin foreningsformandspost, der på Bornholm kun tæller som en halv stilling på grund af kredsens størrelse. Foreningen har omkring 60 medlemmer.

- Som formand glæder jeg mig til at fortsætte det gode samarbejde, vi har i huset, og at komme i god dialog med medlemmerne om, hvordan de ser Bornholms Politiforening, og i hvilken retning, de synes, vi skal forsøge at bevæge os for at gøre os stærkere og mere synlig, slutter Nicolai Bebe Jensen.

De blev valgt på generalforsamlingen:

Formand: Nicolai Bebe Jensen.

Kasserer: Christian Carlsen.

Bestyrelsesmedlemmer (toårig periode):
Jan Søgaard Nielsen (genvalg).
Hans Christian Maltha Sørensen.

Bestyrelsesmedlem (etårig periode):
Thomas Holm Harnfeldt.

Bestyrelsen forventer at konstituere sig torsdag den 30.4., hvor der blandt andet skal vælges en ny næstformand.