Minutiøs log sikrer, at der ikke er noget, som falder mellem to stole

Forbundssekretær i Politiforbundet, Jan Hempel, har siden corona-krisens start ført log over strømmen af informationer, beslutninger, retningslinjer, hændelser med videre, der følger i kølvandet af corona, og som påvirker medlemmernes hverdag og arbejdsvilkår.

Jan Hempel

Af Karina Bjørnholdt

Det kan være svært at bevare det forkromede overblik i en tid, hvor den vante hverdag er sat på standby, og nye corona-relaterede tiltag, møder, informationer og retningslinjer står i kø. Alt sammen noget, der påvirker Politiforbundets medlemmer på den ene eller anden måde, og som Politiforbundet og/eller politiforeningerne derfor skal forholde sig til.

Det kan være alt fra brug af værnemidler i forskellige politimæssige opgaveløsninger til tvungen afvikling af feriedage, hvis man er sendt hjem, til muligheden for at blive testet for corona.

Derfor er det for tiden forbundssekretær Jan Hempels primære opgave at føre en minutiøs log, der dokumenterer Politiforbundets og politiforeningernes arbejde under corona-krisen.
Loggen udsendes hver dag – alle ugens syv dage – via mail til formandskabet, hovedbestyrelsen og til alle ansatte i Politiforbundet.

- I loggen kan man læse, hvem der gør hvad i hvilke sager, og hvem der er den ansvarlige for at holde snor i sagen. Forbundsformand Claus Oxfeldt og andre nøglepersoner i Politiforbundet deltager jo i utroligt mange møder i disse uger. Jeg indsamler informationer derfra til loggen gennem diverse interne stabsmøder – vel at mærke online – og jeg selv holder øje med andre relevante informationer fra for eksempel sundhedsmyndighederne, fortæller Jan Hempel.

Han tilføjer, at politiforeningerne desuden sender deres logs til ham hver dag, og en gang om ugen samler han dem til et ugeresumé, som sendes ud til hovedbestyrelsen til orientering og inspiration.

I lighed med flertallet af Politiforbundets ansatte arbejder Jan Hempel primært hjemmefra under corona-krisen.

- Nogle dage kan jeg ”gå” fra det ene onlinemøde til det andet, og efter seks timer er man helt firkantet i hovedet, men sådan er det jo for tiden, konstaterer han.

Et nyttigt værktøj

Politiforbundet har god erfaring med at føre log ved større hændelser. For eksempel i forbindelse med terrorangrebet i 2015 og COP15

- Det er et nyttigt værktøj, der skaber et godt overblik for både staben og hovedbestyrelsen. Loggen kan også være med til at påvise de lokale forskelle, som vi har stødt på undervejs, når politiforeningerne melder deres oplevelser ind. For eksempel har vi set store forskelle på, hvordan kredsene tolker afviklingen af ferie og frihed i forbindelse corona-krisen, siger Jan Hempel.

Han forventer, at corona-loggen vil fortsætte et godt stykke tid endnu – indtil en normal hverdag så vidt muligt har indfundet sig igen.