Politiassistent blev udsat for ærekrænkelser i YouTube-video

Retten i Svendborg har givet en fynsk politiassistent medhold i, at han blev groft krænket i en video på de sociale medier, som en 51-årige mand havde lagt ud. Manden er derfor blevet idømt 60 dages betinget fængsel, ligesom han skal betale 30.000 kroner i godtgørelse for tort til politiassistenten. Dommen er anket til Østre Landsret.

Københavns Byret domstolene

Man skal have brede skuldre som polititjenestemand og kunne tåle mangt og meget.
Men ikke hvad som helst.

Det viser en dom fra Retten i Svendborg fra den 3. august.
Da blev en 51-årig mand idømt 60 dages betinget fængsel og skal betale godtgørelse for tort på 30.000 kroner til en politiassistent fra Fyns Politi.

Årsagen er en video, som manden lagde ud på YouTube og Facebook tilbage i 2016.
I videoen, som både tæller video- og lydoptagelser samt fotos af politiassistenten, påstås det, at han er skyldig i blandt andet vold, falsk anmeldelse og falsk forklaring i retten.
Ordlyden og anklagerne i videoen er så ærekrænkende, at det ville kunne sænke medborgernes agtelse af politiassistenten, lyder det i dommen.

Den 51-årige nægter sig skyldig og har netop anket dommen til Østre Landsret.
Han mener blandt andet, at han har været udsat for et justitsmord i forbindelse med en tidligere retssag, hvor han blev dømt en betinget fængselsstraf for vold mod den fynske politiassistent.
Den 51-årige erkender dog, at han har givet tilladelse til, at foreningen Offer-TV.dk i sin tid lagde hans video omhandlende politiassistenten på YouTube, og at han også selv henviste til videoen fra sin Facebookside.

Politiassistenten har i forbindelse med byretssagen modtaget juridisk hjælp fra Politiforbundet i tilknytning til tort-spørgsmålet. Også i ankesagen vil Politiforbundet bakke op om medlemmet.