Politiforbundet: Et positivt billede så vidt

Mange spørgsmål, få sygemeldte og generelt god stemning. Sådan lyder status tirsdag på Corona-indsatsen i politiet. - Vi kan heldigvis så vidt se, at antallet af sygemeldinger i politiet ikke er ud over normalen, og at der så vidt er styr på tingene. Men vi ved også, at det kan være stilhed før stormen, fastslår forbundsformand Claus Oxfeldt.

Politimand patrulje ærme

Politiets beredskab i forbindelse med Corona-indsatsen kører så vidt gnidningsfrit og uden de store problemer.

Sådan lyder tilbagemeldingen fra de forskellige politiforeninger, hvor tillidsfolk følger udviklingen tæt, hjælper med at løse uhensigtsmæssigheder og besvarer problemer.

I Politiforbundet samler man alle henvendelser fra foreningerne sammen i en log, så der er et løbende overblik over udfordringer og problemer som skal løses. Det gælder alt fra arbejdstid til sygemeldinger.

- Som alle andre er vi til en vis grad nødt til at asfaltere, mens vi kører, fordi udviklingen går så hurtigt, og kan forandre sig fra dag til dag. Derfor følger vi det også tæt, fortæller forbundsformand, Claus Oxfeldt.

Claus Oxfeldt

Fokus på sikkerhed
Politiforbundet er i løbende kontakt med politiets øverste ledelse og andre relevante samarbejdspartnere.

- Vi er naturligvis meget fokuseret på sikkerhed og arbejdsmiljø, og på, at der er taget alle nødvendige foranstaltninger. Det er frontlinjepersonale, vi har derude. Vi har også helt særlige udfordringer i forhold til udsendte politifolk, for politifolk i modtage- og grænsezoner, og på en række andre kritiske områder.  Vi kan heldigvis så vidt se at antallet af sygemeldinger i politiet ikke er ud over normalen, og at der så vidt er styr på tingene. Men vi ved også, at det kan være stilhed før stormen, fortsætter han.

Det her handler om ansvarlighed og hensyn. Hensyn til vores samfund, de ældre og særligt udsatte, og til det frontpersonale i det offentlige, som skal sørge for, at vi kan komme trygge og raske gennem den største krise i nyere tid.
Claus Oxfeldt

Tag hensyn og vis ansvarlighed
Politiforbundet opfordrer i den forbindelse alle ansatte til at følge alle nødvendige sikkerhedsforanstaltninger og råd fra sundhedsmyndigheder.

- Det gælder jo hele samfundet. Jeg kan godt blive ærgerlig, når jeg ser mennesker, som på den ene side hamstrer hospitalssprit, og bagefter sidder tæt samlet ved kantineborde, eller i byrummet. Det her handler om ansvarlighed og hensyn. Hensyn til vores samfund, de ældre og særligt udsatte, og til det frontpersonale i det offentlige, som skal sørge for, at vi kan komme trygge og raske gennem den største krise i nyere tid, siger Claus Oxfeldt.