Arbejdsmiljøet er under pres - tag trivslen alvorligt

Er det hårdt pressede arbejdsmiljø en tikkende bombe under dansk politi? Jeg håber det ikke, men jeg er dybt bekymret for, at utilfredshed, dårlig trivsel og frustrationer hober sig op og pludselig rammer hårdt. I Politiforbundet forsøger vi altid at vende udfordringer til forbedringer. Vores ærinde er at tale åbent og ærligt om de egentlige udfordringer for at sikre den nødvendige udvikling og for at undgå, at politiet kommer i lignende rekrutteringsudfordringer som andre offentlige fag.

Heino Kegel
Heino Kegel

Men jeg er oprigtigt bekymret over resultaterne af en undersøgelse blandt 1.423 politifolk, som Politiforbundet har foretaget. Den bekræfter mig i, hvad Politiforbundet længe har kritiseret hos både arbejdsgiver og ansvarlige politikere. Nemlig, at man har undladt at investere de nødvendige ressourcer og lave en langsigtet plan for politiet. Politifolk løber alt for stærkt. De er pressede på ressourcer og antallet af opgaver, og samtidig opleves arbejdet som en forhindringsbane af politisk detailstyring og overadministration. Ni ud af ti adspurgte kolleger mener, at det er svært at udføre deres arbejde tilfredsstillende, fordi de har for travlt. Og otte ud af ti mener, at politiet er alt for politisk detailstyret.

Det er alvorligt

Det burde være arbejdsgiverens allerstørste fokus at fastholde gode og dygtige medarbejdere og sørge for, at arbejdsglæde, motivation og arbejdsforhold er i trit med medarbejderne. I stedet stiger psykolog­samtalerne proportionelt med arbejdspresset. Den enkelte efterlades alene og magtesløs mod et stort system. Det må aldrig blive den enkeltes ansvar at skulle håndtere for mange opgaver til for få hænder eller frustrationen over at arbejde i et politisk detailstyrings-inferno.

Vi har ikke råd til at stikke hovedet i busken og håbe på, at det går over af sig selv. For det gør det ikke. Det er lappeløsning og symptombehandling, når medarbejdere bliver nødt til at gå til psykolog for at få hjælp til at klare en alt for presset arbejdsdag. Det er et organisatorisk problem, som skal løses organisatorisk.

Undersøgelsen konkluderer også, at mere end hver tredje af de adspurgte politifolk inden for de seneste 12 måneder har overvejet at søge orlov eller helt ud af politiet. Det burde give mere end panderynker hos arbejdsgiveren. Der er samtidig en stigning i antallet af politifolk på orlov fra 2021 til 2022. Der er akut behov for handling, men først skal udfordringerne anerkendes. Og det er måske også dér, skoen trykker.

Når jeg gang på gang hører fra medlemmer og læser anonyme kommentarer fra medlemsundersøgelsen som denne: ”Politiet er blevet så fabriksagtig med fokus på drift og resultater, bestemt af politikerne, at meningen med arbejdet forsvinder”, så mener jeg, at Politiforbundet har en pligt til at italesætte det over for arbejdsgiveren. For det gør indtryk, at så stor en andel af vores medlemmer oplever, at deres arbejde i højere grad skal tilfredsstille en statistik, end at det skal løse et ”rigtigt” problem. Sådan bør det ikke være at være ansat i politiet. Selvfølgelig skal politiet dokumentere sit arbejde, men der må aldrig være så ensidigt fokus på måltal og resultater, at meningen og medarbejderindflydelsen forsvinder.

I Politiforbundet kommer vi derfor med et klart ønske: Giv nu politifolkene mere indflydelse på deres eget arbejde og arbejdsliv. Der er brug for mere frihed til den enkelte politikreds og til de lokale politiledelser. De skal have et reelt ledelsesrum, der gør det muligt at prioritere i opgaverne efter politifaglige skøn frem for politisk bestemte tidsfrister, nationale koncepter og rigide måltal.

Sæt politiet og politifagligheden fri

I Politiforbundet har vi foreslået, at man laver forsøg med fripolitikredse, som man har gjort med frikommuner. Det vil give mere frihed og råderum lokalt til at finde nære løsninger til de nære problemer. Som en endnu vigtigere konsekvens vil det give mere indflydelse til medarbejdere, der kommer endnu tættere på borgerne og længere væk fra den ødelæggende politiske detailstyring. Vi vil langt hellere være borgernes politi end Christiansborgs politi.

Det er nu, arbejdsgiver skal anerkende alvoren – at der er begyndende rekrutteringsudfordringer, stigning i antallet af politifolk, der søger væk eller på orlov samt resultatet af Politiforbundets undersøgelse, som viser, at en stor del af politifolkene oplever moralsk stress og et for stort arbejdspres.

Hvis ikke der kommer til at ske ændringer, frygter jeg en ond spiral, hvor dårligt arbejdsmiljø fører til reel personaleflugt. I Politiforbundet bidrager vi meget gerne med vores viden og erfaring til det vigtige og nødvendige arbejde med at få genoprettet arbejdsglæden og tilliden til systemet hos de mennesker, som hver dag gør en kæmpe forskel.

Emne