Nyhedsbrev

Forbundsformand: Tak for at yde en ekstraordinær indsats og gå forrest

Tak til alle medlemmer for at yde en kæmpe indsats i 2023. Hver dag giver I noget af jer selv for at løse jeres opgaver professionelt og med stor dedikation og stærk faglighed.

Heino Kegel

Det har ikke været noget let år. Dansk politi har i 2023 fortsat været presset på timer og ressourcer, fagligheden har til tider være udfordret af stram politisk styring, og mange steder oplever kolleger, at det mere er reglen end undtagelsen, at vagter bliver omlagt. Det giver helt forståeligt frustrationer og besværliggør en fornuftig balance mellem arbejde og privatliv.

I Politiforbundet har vi året igennem løftet vigtige dagsordener over for arbejdsgiver og ansvarlige politikere. Vi bider os fast og insisterer på at få løst medlemmernes udfordringer.

Politiforbundet har blandt andet insisteret på, at politifolk skal kunne gå trygt på arbejde uden at frygte at blive chikaneret. Desværre oplever vi, at alt for mange politifolk bliver udstillet og hånet på sociale medier for at udføre deres arbejde. Det er derfor meget positivt, at justitsministeren har lyttet til vores opråb og for nylig fremsat et lovforslag, som skal give bedre beskyttelse af offentligt ansatte i forbindelse med misbrug af aktindsigt i personalemapper.

Desuden har vi i Politiforbundet stået bag et skarpt høringssvar i forbindelse med et upræcist formuleret lovforslag om forbud mod koranafbrænding. Høringssvaret gav både overskrifter i pressen og mundede ud i et revideret og mere konkret lovforslag – til gavn for medlemmerne, som skal håndhæve loven.

Efteråret bød på stormvejr i medierne. Der er blevet sat spørgsmålstegn ved politiets magtanvendelse, og tillidspagten med borgerne er flere steder blevet udfordret. Forløbet har blandt andet vist vigtigheden af, at vi står sammen og værner om vores faglighed.

I 2023 har vi blandt andet sat fokus på konsekvenserne af overdreven politisk detailstyring af dansk politi, som påvirker arbejdsmiljøet og skaber moralsk stress. Vi har også fremsat ønske om en større frisættelse af politikredsene. Der er i den grad brug for, at dansk politi får sat politifagligheden fri.

Bagerst i køen til løn – men det skal ændres
Det var dybt skuffende, at politifolk ikke var inviteret med til trepartsforhandlingerne, som skulle give udvalgte faggrupper et lønløft. Massivt pres på arbejdsgiver og politikere samt italesættelse af politiets pressede arbejdsforhold kunne desværre ikke rokke ved regeringens beslutning. Det er stærkt utilfredsstillende, at selvom politiet altid går forrest, når der skal forebygges eller bekæmpes kriminalitet, står politiet alligevel bagerst i lønkøen.

Heller ikke politifolk kan betale husleje og lån med gode intentioner, og det er på tide, vi ser handling.

Nu gælder det derfor om at kæmpe for bedre lønforhold ved OK24, som skal forhandles i begyndelsen af 2024. Vi skal have genoprettet reallønnen i forhold til den helt ekstraordinære inflation, vi har oplevet over de seneste år, og som ikke er standset. Vi forventer en lønfremgang, der afspejler vores kompetencer, ansvar, handlepligt og fleksibilitet.

Forhandlinger om en ny flerårsaftale for politiet vil også begynde i 2024. Her foreslår Politiforbundet blandt andet, at man dropper SU’en til politistuderende og giver løn i hele skoleperioden. Det vil hjælpe her og nu i forhold til de begyndende rekrutteringsudfordringer, men der skal selvfølgelig flere tiltag til.

Til slut vil jeg endnu engang sige stort tak for jeres indsats og tak for et godt samarbejde i året, der er gået. Med ønsket om en glædelig jul og godt nytår til dig og din familie.

Bedste hilsner
Heino Kegel, forbundsformand

Nyt fagblad

Årets sidste fagblad er udkommet digitalt, og papirudgaven bliver leveret i postkasserne i løbet af de kommende dage. Læs blandt andet om:

• Pressede beredskaber
  • Elbils-projekt
  • En supergenkender
  • Næste års studiekreds om arbejdsglæde
  • OK24 og om løn

Artiklerne finder du på www.dansk-politi.dk og på sociale medier.

Vil du med på senkarrierekursus i 2024?

I 2024 afholdes der seks senkarrierekurser. Kurserne afvikles i samarbejde med Rigspolitiet og giver et indblik i politiets seniorpolitik samt har fokus på, hvordan man kan tilrettelægge den sidste tid af sin politikarriere.

Fire kurser afholdes øst for Storebælt, og to kurser afholdes vest for Storebælt.

Øst for Storebælt afholdes kurserne på Pharmakon i Hillerød, Milnersvej 42, 3400 Hillerød.
Det sker den 20-21. april, den 1.-2. juni, den 24.-25. august og den 26.-27. oktober.

Vest for Storebælt afholdes kurserne på hotel Scandic Silkeborg, Udgårdsvej 2, 8600 Silkeborg. Kurserne afholdes på følgende datoer: Den 16.-17. marts og den 21.-22. september.

Senkarrierekurserne er oprettet i kursusadministrationssystemet LSO under ”Eksterne uddannelser – Anden registrering”. Frist for tilmelding i LSO er senest torsdag den 8. februar 2024.

God jul til alle medlemmer

Politiforbundet holder lukket mellem jul og nytår.
Vi ønsker alle medlemmer en god jul og et festligt nytår.

Udsendt som Politiforbundets Nyhedsbrev nr. 12 2023

Emne